Liberala ungdomsförbundet, LUF

Sluta upp med förmynderi över myndiga!

Pressmeddelande   •   Feb 21, 2007 09:07 CET

Idag beslutas det i riksdagen huruvida åldersgränsen för att köpa alkohol skall sänkas till arton år. Allt lutar åt att riksdagen röstar emot de moderata motionerna för en sänkning.

- Myndighetsåldern är arton år i Sverige. Trots det lär riksdagen idag rösta för det förmynderi som det innebär att alla myndiga inte kan köpa alkohol på Systembolaget. Att riksdagen inte litar på de arton- och nittonåringar som röstat in dem i riksdagen är oroväckande, säger Saga Rosén, 2:e vice förbundsordförande, Liberala ungdomsförbundet.

- I väntan på ett avskaffande av alkoholmonopolet så skulle det visa på en bra attityds förändring jämtemot myndiga vuxna individer, om man röstar för en åldersgränssänkning idag. Alla myndiga skall behandlas lika, oavsett ålder, fortsätter Rosén.

-Det är sjukligt att samtidigt som man kan gifta sig som artonåring i Sverige, så måste man be någon köpa ut champagne till bröllopsmiddagen, avslutar Saga Rosén, 2:e vice förbundsordförande Liberala ungdomsförbundet.

Läs mer om Liberala ungdomsförbundet på www.luf.se

Jimmy Drushammar
Förbundssekreterare