Motormännen

Slutsats av Trafikverkets nya rapport: Slopa lokala dubbdäcksförbud så ökar trafiksäkerheten

Pressmeddelande   •   Sep 15, 2010 16:42 CEST

– Trafikverkets studie bekräftar Motormännens ståndpunkt att dubbdäck är säkrare än odubbade vinterdäck på vinterväglag. Vi kräver därför att möjligheten till lokala dubbdäcksförbud omedelbart upphävs för att öka trafiksäkerheten, säger Niklas Stavegård trafiksäkerhetsansvarig på Motormännen.

Trafikverket redovisar idag en ny studie att risken för dödsolycka på vinterväglag minskar med 42 % om bilen har dubbdäck, jämfört med om bilen har odubbade vinterdäck. När resultatet redovisades gick Trafikverket ut med rekommendationen att bilister utan antisladdsystem inte bör använda odubbade vinterdäck.

– Det är för slappt. Vi rekommenderar alla som vill köra så säkert som möjligt att använda både antisladdsystem och dubbdäck när det är vinterväglag. Dubbdäcken reducerar bromssträckorna avsevärt när det är vinterväglag och det sparar flera olyckor och sannolikt många liv, säger Niklas Stavegård.

Trafikverkets studie visar att om bästa trafiksäkerhet ska nås behövs dubbdäck på vintern då vägunderlaget ofta varierar. Dubbdäcken är bra för alla trafikanter då de ruggar upp isiga vägar.

– Trots att de nya dubbfria vinterdäcken blivit bättre är fortfarande bilister med dubbfria vinterdäck kraftigt överrepresenterade i olycksstatistiken. Med fler bilister som väljer dubbfria vinterdäck ser vi en stor risk för att olyckorna kommer att öka, avslutar Niklas Stavegård.

För mer information:

Mikael Höög, pressansvarig, mikael.hoog@motormannen.se,
08-690 38 51, 070-343 55 99

Niklas Stavegård, trafiksäkerhetsansvarig, niklas.stavegard@motormannen.se
08-690 38 33, 070-355 59 39

Pressbilder finns att ladda ned på Motormännens hemsida under press/bildbank http://www.motormannen.se/mm1/site/08_Press/bildbank/

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Våra medlemmar är med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se

Motormännen är Sveriges största konsumentorganisation för bilister. Vi arbetar med opinionsbildning för bättre och säkrare vägar, bilar och förare. Som medlem är du med och stöder vårt arbete och får samtidigt en rad förmåner, erbjudanden och fri personlig rådgivning inom juridik, bilteknik och resor. Läs mer på www.motormannen.se