Strateg

Slutspurten närmar sig för en annan mamma!

Pressmeddelande   •   Maj 22, 2012 16:05 CEST

Nu är det bara några dagar kvar – finalen närmar sig för insamlingen ”Bry dig om en annan mamma på Mors dag”.
– Kom igen. Det är läge att visa att vi i Örebro värnar om de utsatta och att vi strävar efter förändring, säger Annika Hansson, kyrkoherde i Svenska kyrkan.

Hon är en av de tio officiella ambassadörerna för årets kampanj.

– Förra året var det över 400 örebroare som tog ställning och det betydde 57 000 kronor till Kvinnohusets arbete för våldsutsatta kvinnor och barn, säger Annika Hansson, som är kyrkoherde i Längbro församling. Jag hoppas att vi landar på samma nivå i år igen – minst – så att förra årets stora engagemang inte var en engångsföreteelse. Kvinnohuset i Örebro innebär skydd och kunskap om hur vi kan bryta mönster och skapa nya. Ingen kvinna ska behöva vara rädd. Inget barn ska behöva frukta våld.

Fram till i måndags eftermiddag hade det kommit in 9 321 kronor.

– Det är aningen lågt, tycker Leif Goldkuhl, projektledare på Strateg. Vid motsvarande tidpunkt förra året, låg vi lite bättre till. Men vi såg även då att merparten av pengarna kom in i slutet av kampanjen, precis i anslutning till Mors dag. Vi hoppas på samma utveckling i år, d.v.s. att många redan har bestämt sig men ännu inte skridit till praktisk handling.

Vill förbättra trädgården
Kampanjen ”Bry dig om en annan mamma på Mors dag” är helt ideell och alla insamlade pengar går direkt till Kvinnohusets arbete för våldsutsatta kvinnor och barn. Inget av de inblandade företagen har tagit betalt för idé, genomförande eller annonsutrymme och samtliga ambassadörer ställde upp direkt, på en rak fråga.

Målet med årets kampanj, är att kunna förbättra Kvinnohusets trädgård så att det blir en vacker och läkande miljö med mindre insyn.

– Vi drömmer om en trädgård som kan bidra till läkningen och återhämtningen hos våra boende, säger Gun Hedlund, ordförande i den ideella föreningen Kvinnohuset i Örebro. De som bor hos oss, har varit med om väldigt svåra saker i livet. Därför vill vi skapa en vacker trädgård med sittplatser, där man kan sitta ostörd i grönskan och inte känna att de som går förbi tittar in. Vi vill också skapa en speciell barndel i trädgården, där vi ska kunna arbeta pedagogiskt med barnen.

För vidare information, vänlig kontakta:

Gun Hedlund, ordförande i den ideella föreningen Kvinnohuset i Örebro 0737–40 91 92

Leif Goldkuhl, projektledare Strateg 0701-84 44 09

Annika Hansson, kyrkoherde i Svenska kyrkan 019-15 46 31

www.enannanmamma.se

www.kvinnohusetorebro.se

---

Strateg är en reklambyrå med drygt 30 medarbetare. Vi skapar kreativ och integrerad kommunikation som gör skillnad och samarbetar med några av Sveriges starkaste varumärken.