Sunday Solutions

SM-final i Pentago

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2015 09:47 CET

Intresset har varit stort under kvalmatcherna som skett från Malmö i söder till Luleå i norr. Efter semifinalerna som skett online på Pentagos spel-app är fyra finalister redo att mötas i Stockholm. De kommer från Lund, Göteborgsområdet och Stockholm. Åldersspannet på finalisterna är mellan 12 till 38 år.

Spelarna som tagit sig till final är Anna Caitlin Mooney, Hanna Avanzi, Pontus Gideflod och Jocke Tang. Finalisterna i superfinalen möts i Stockholm, på Åhléns City, lördagen 12/12 klockan 13-16.

Spelutvecklaren och skaparen till Pentago, Tomas Floden, kommer medverka som överdomare. Den som vinner finalen blir inte bara svensk mästare i Pentago utan får även en iPad Air 2.

Under det sista decenniet har det abstrakta strategispelet Pentago tagit världen med storm. Spelet som kan liknas vid ett mer avancerat luffarschack, uppfanns av svensken Tomas Flodén. Det har vunnit flera priser, bland annat ”Mensa Select” och ”Årets spel” i såväl Sverige, Finland som Frankrike.

Martinex är ett finskt familjeföretag som sedan 1986 arbetat som grossist inom present- och hushållsvaror samt leksaker. 2014 förvärvade Martinex det svenska spelföretaget Mindtwister som gett ut Pentago sedan starten 2004.

Mer information:

Pentago.se
Martinex.se

Kontaktperson i Sverige:
Jeanette Kellgren
Jeanette.kellgren@martinex.se

Sunday Solutions fördjupar varumärken genom underhållning.