Svenska Rugbyförbundet

Pressmeddelande   •   Sep 26, 2008 09:14 CEST

• Stockholm Exiles herrar möter ärkerivalerna Enköping
  • Stockholm Exiles Ladies möter Göteborg

Nu på lördag d. 27 september spelas de första ronder av årets SM-finaler i Rugby på Årstafältet. För femte året i följd är Stockholm Exiles RFC med i båda dam- och herrfinalerna som spelas i två matcher, där de sammanlagda poängerna är avgörande.

Kan Exiles Ladies vinner för sjätte året i följd?

Exiles Ladies, som har vunnit de senaste fem åren, tar emot Göteborg RK:s damer i första matchen med start 13.00. Eftersom Göteborg vann Elitserien får de fördelen av hemmaplan i match nr två. Båda lagen har starka inslag av landslagsspelare - kärnan i damlandslaget som skall medverka i Women's European Trophy som skall arrangeras av Rugbyförbundet i Stockholm i maj 2009. Det blir ett slags EM för Damrugby.

Exiles herrar i finalen för åttonde året i rad!

När Exiles herrar möter ärkerivalerna och regerande svenska mästarna Enköpings RK med matchstart 15.00 blir den åttonde raka SM-final för klubben. Exiles, som grundades av invandrande rugbyspelare redan 1962, består numera av huvudsakligen svenska spelare men fortfarande med ett starkt inslag av duktiga spelare från de stora rugbyländerna som Sydafrika, Storbritannien, Australien, m.fl.

Exiles har tagit hem SM titeln fyra gånger under 2000-talet men förlorat de två senaste året i jämna fighter mot just Enköping. Det blir alltid hårda men justa matcher i möten mellan dessa två lag som har dominerat svensk herrugby under senare år. Lagen hamnade på samma poäng i elitserien men Enköping tog första platsen tack var inbördesmöten. Det blir två ovissa matcher i finalen med Enköping som knappa favoriter.

För Stockholm Exiles RFC

Peter Salzer Allan Mabon