Imariefred.nu

SM för Gatumusikanter i Mariefred bjuder på folkfest

Pressmeddelande   •   Jul 27, 2012 09:23 CEST

Lördag den 11 augusti arrangeras för tredje året i rad SM för Gatumusikanter i Mariefred. Gator och torg fylls med musik och publiken korar vinnaren. Intresset att medverka i musikfesten, som har blivit den största träffpunkten för gatumusikanter i Sverige, är stort.

SM för Gatumusikanter är en musikfest och tävling för alla musiker som vill uppträda på gatan och sprida glädje och musik till en allmän publik. Proffs eller amatörer, alla är välkomna att medverka. 2012 blir tredje året i rad som SM för Gatumusikanter anordnas och lördagen den 11 augusti fylls Mariefreds gator och torg med musik och underhållning.

Gatumusikanter från hela Sverige är redan anmälda till årets SM men ännu finns det plats för fler. Det går bra att anmäla sig ända fram till måndag 6 augusti.

-         Vi vill lyfta fram alla musikanter och ge dem en chans att spela på ett lättsamt sätt för en intresserad publik. Vår vision är att SM ska vara landets största träffpunkt för gatumusikanter i många år framöver, säger Johan Vegna, projektledare, SM för Gatumusikanter.

-         Det här har verkligen utvecklats till att bli en riktig folkfest med ett stort underhållningsvärde som drar massor med besökare, i fjol kom över 10 000 personer hit. Mariefred är en perfekt plats för ett sådant här evenemang, staden är lagom stor att strosa omkring i och här ges möjlighet att hinna se samtliga musiker, fortsätter Johan Vegna.

Tävlingen börjar kl 11.30 lördagen den 11:e augusti och fyra timmar senare har besökarna röstat fram vinnaren av SM för Gatumusikanter 2012.  Prisutdelning sker traditionsenligt på torget kl 16.00. Konferencier under dagen är komikern och improvisatören Håkan Berg.

Årets startfält bjuder på stor bredd och alla typer av musikstilar, det är allt ifrån skönsjungande jazz, folkklingande 60-talshits, bluesbaserad rock, fina ballader, irländsk folkmusik, ren rock´n roll till egen skriven personlig musik.

- Vi kommer garanterat att se många glada musikanter som bjuder på sig själva och på spontan underhållning. Så boka in lördagen den 11 augusti, njut av Mariefred och lyssna på skön musik hela dagen, hälsar Johan Vegna

För mer information och anmälan se:
www.smgatumusikanter.se

För pressinformation och bilder vänligen kontakta:
Johan Vegna, projektledare SM för Gatumusikanter, tel  0760-197 590 eller johan@smgatumusikanter.se

SM för Gatumusikanter är en dagslång festival där gatumusikanter från hela Sverige bjuds in till Mariefred för att uppträda inför en stor publik på gatan. 2012 är tredje året tävlingen går av stapeln och förra året drog evenemanget 30 musiker från hela Sverige och över 10 000 besökare. Evenemanget drivs av företagarföreningen Imariefred.nu med Johan Vegna som projektledare.

www.smgatumusikanter.se
www.imariefred.nu
Facebook: /smgatumusikanter

Företagare Imariefred.nu är är en ekonomisk förening som arbetar för bra affärer och en levande stad, både för besökare och boende. Tillsammans arbetar vi med marknadsföring av verksamheter, produkter och tjänster som vill synas och samarbeta i Mariefred och för att visa på Mariefred som en viktig marknadsplats och intressant turistdestination. Vi arrangerar en rad aktiviteter som t ex Påskparad, Barnens Dag, Ångans Dag, SM för Gatumusikanter och Julmarknad.  Läs gärna mer på www.imariefred.nu