Svenska hembryggareföreningen

SM-GULD i hembryggd öl

Pressmeddelande   •   Maj 08, 2011 12:00 CEST

Sveriges bästa öl korat i Alvik, Stockholm

Bollnäsgrabbarna Janne Sandström och Per Andersson tog hem SM-pokalen i hembryggning 2011 med sin sin Bäckvägen Barley Barley. Ölet är ett barley wine som namnet till trots i högsta grad är ett öl. Motiveringen löd ”Vackert blankt rödbrunt öl med en rikt maltig doft med massor av russin och humle i. Fantastiskt stor maltig kropp med inslag av söt lakrits. Den förföriska karamellsötman balanseras perfekt av den väl avrundande beskan”

Som traditionen påbjuder hölls i SM två tävlingar, dels en domartävling men även Folkets val där de drygt 600 besökarna kunde strosa runt mellan borden och provsmaka de dryga 90 ölen som ställdes ut för att sedan döma dem i de tre klasserna underjästa, överjästa och övriga specialöl.

-        Det var som vanligt en lugn tillställning med ölnördar som pratade bryggtips och ölteorier och njöt av goda öl där man inte snålat på ingredienserna, säger Jonas Carlfjord ordförande för Svenska Hembryggareföreningen.

I folkets val underjästa öl stod Hans Pettersson och Perry Thomsén som vinnare med sin ”Gambrinus Högbacka Special”.

I kategorin överjästa öl stod ”Spanked Virgin” som vinnare med bryggarna Stefan Eriksson, Åke Eriksson, Erkki Yli-Tokkola och Per Fust.

I sista kategorin hittar vi ”Death by hops 4 fellowship of the hops” där vi återigen hittar namnen Stefan Eriksson, Åke Eriksson och Erkki Yli-Tokkola.

De två specialtävlingarna Etikettävlingen och Best Bar In Show vanns båda av Anders Granberg för hans dekorationer av ölen Hop Voltage Brown Ale, som dessutom var en riktigt god öl.

Svenska hembryggareföreningen kommer nu att verka för att Janne Sundström och Per Andersson ska få brygga sin vinnarbrygd på ett kommersiellt bryggeri. Förra årets vinnare Drakens Dubbel-IPA bryggdes på Oppigårds bryggeri.

För mer information, kontakta någon av följande eller skicka e-post till info@shbf.se.

Jonas Carlfjord, Ordförande i Svenska hembryggareföreningen 0155-24 78 54

Daniel Svensson, Presskontakt 0736-73 19 81

Om Svenska Hembryggareföreningen

Svenska Hembryggareföreningen är en rikstäckande ideell förening vars ändamål är att bevara och utveckla det svenska kulturarvet kring traditionell bryggning i hemmet. Föreningens historia sträcker sig från 1988 och i juli 1989 hölls det första svenska mästerskapet i hembryggd öl.

Svenska Hembryggareföreningen är en förening avsedd för alla med intresse för småskalig bryggning och i nuläget har föreningen mer än 1200 medlemmar. Detta gör föreningen till en av de största hembryggarorganisationerna i världen!

Under åren har SM arrangerats varje år, över 100 kurser har hållits med totalt över 700 deltagare. Föreningen har medverkat i en rad sammanhang på museer och festivaler. Föreningen publicerar sin egen tidning – Hembryggaren – som kommer ut fyra gånger per år. Föreningen har även ett internationellt samarbete, främst med de skandinaviska länderna Norge och Danmark.

Svenska Hembryggareföreningen är dessutom den enda instans i Sverige som utbildar öldomare. De bedömer öl vid såväl interna tävlingar som på festivaler som exempelvis Stockholm Beer and Whisky festival, där våra domare bedömer kommersiellt tillverkad öl.

Ett flertal av dagens svenska moderna mikrobryggerier har startats av hembryggare med bakgrund i Svenska Hembryggareföreningen.

Mer information om Svenska Hembryggareföreningen och dess verksamhet finns på föreningens webbplats www.shbf.se.