Svenska hembryggareföreningen

SM-guld i öl!

Pressmeddelande   •   Apr 04, 2009 23:26 CEST

Ölälskare från hela landet jublade när kampen om medaljerna avgjordes. Ölet InWit vann - i konkurrens mellan bryggare från hela Sverige. Till sist stod Peter Högström som totalsegrare.

Peters belgiska vitöl tog hem den hårda kampen om titeln Svensk mästare i hembryggd öl.

-Jag ville göra en lätt, fräsch och flörtig öl, och det var precis vad det blev. Fantastisk att den gick hem i den tuffa domarbedömningen, säger Peter.

- Mästerskapet växer så det knakar. Vi har aldrig haft så här många inlämnade bidrag och kvaliten blir bara bättre och bättre , säger en lycklig Fredrik Almgren, ordförande i Svenska Hembryggareföreningen

I enlighet med traditionen har svenska mästerskapen i hembryggd öl avgjorts i två skilda tävlingar - domartävlingen och folkets val. I domartävlingen bedöms och betygssätts ölen av certifierade öldomare. I år deltog totalt 354 öl.

Flera svenska bryggerier är nu intresserade av att brygga Peters öl i kommersiell skala under året som kommer.

- Hembryggt är fantastiskt gott - godare än någonsin, utbrister en nöjd ordförande Fredrik Almgren. Hur gott kan egentligen hembryggt öl bli, fortsätter Fredrik när han smakar på vinnarbidraget.

Över 600 personer hade under lördagen samlats i Alvik, Bromma, för att vara domare i den publikdömda delen av SM som kallas folkets val. Där är det de ölintresserade gästerna som samspråkar med de tävlande bryggarna och erbjuds smakprov av de olika brygderna för att bestämma vilken de vill rösta på. I år var det närmare hundra olika öl som tävlade i folkets val.

- Som vanligt har SM varit en positiv och trevlig folkfest i sann finsmakaranda, säger Fredrik Almgren, ordförande i Svenska Hembryggareföreningen, samtidigt som han smuttar på "Napoleons Champagne", en berliner weisse från Uppsala.

Berlliner weisse är ett verkligt udda öl man sällan ser i Sverige och som håller bara 2,9 volymprocent. Spännvidden på bidragen i SM kan illustreras med att det bland annat även fanns ett öl från Linköping med namnet Madame Brutale med mer än 11 procent alkohol. Hembryggarna är dock rörande eniga om att styrkan i sig saknar intresse.

För mer information, kontakta någon av följande eller de bryggare som listas i resultatlistan på föreningens webbplats.

Peter Högström, Årsta, Svensk Mästare i hembryggd öl 2009 , 0739 415748

Fredrik Almgren, Ordförande i Svenska hembryggareföreningen 070-674 61 51

För ytterligare information om resultatet i SM se föreningens webbplats. Där finns även bilder som är fria för publikation om SM och föreningens verksamhet.

Om Svenska Hembryggareföreningen

Svenska Hembryggareföreningen är en rikstäckande ideell förening vars ändamål är att bevara och utveckla det svenska kulturarvet kring traditionell bryggning i hemmet. Föreningens historia sträcker sig från 1988 och i juli 1989 hölls det första svenska mästerskapet i hembryggd öl. Under 2009 arrangerades alltså SM för 21a gången.

Svenska Hembryggareföreningen är en förening för alla med intresse för småskalig bryggning och i nuläget har föreningen omkring 1100 medlemmar. Detta gör föreningen till en av de största hembryggareorganisationerna i världen!

Under åren har SM arrangerats varje år, över 100 kurser har hållits med totalt över 700 deltagare. Föreningen har medverkat i en rad sammanhang på museer och festivaler.

Föreningen publicerar sin egen tidning - Hembryggaren - som kommer ut fyra gånger per år. Föreningen har ett internationellt samarbete, främst med de skandinaviska länderna Norge och Danmark.

Svenska Hembryggareföreningen är den enda instans i Sverige som utbildar öldomare. De öldomare som utbildas av Svenska hembryggareföreningen bedömer öl vid föreningens egna tävlingar såväl som på festivaler både i Sverige och utomlands. Bland dessa finns exempelvis Stockholm Beer and Whisky festival, där Svenska Hembryggareföreningens domare bedömer kommersiell öl.

Ett flertal av dagens svenska moderna mikrobryggerier har startats av hembryggare med bakgrund i Svenska Hembryggareföreningen.

Parallellt med föreningens övriga arbete kring att sprida hembryggningen så bedriver man ett opinionsarbete för att informera politiker och påverka den översyn av alkohollagen som nu pågår.

Mer information om Svenska Hembryggareföreningen finns på föreningens webbplats http://www.shbf.se