Destination Uppsala AB

SM i boule spelas i Uppsalas botaniska trädgård 2011

Pressmeddelande   •   Jun 22, 2011 16:51 CEST

Årets mästerskap kommer att spelas i en ovanligt anrik miljö – i barockträdgården i Botaniska trädgården och i angränsande Engelska parken. Arrangörerna hoppas att den grönskande, kulturhistoriska miljön ska locka extra många spelare.Mats Block, trädgårdsdirektör vid Uppsala linneanska trädgårdar är glad över att kunna erbjuda utrymme för banor, center court och serveringar.  "Jag ser gärna att våra anläggningar används till något överraskande.  SM i boule är ett sätt för oss att skapa oväntade möten och att locka hit nya besökare. Sedan hoppas jag förstås att boulespelare och publik passar på att insupa ytterligare historisk atmosfär på Linnés Hammarby eller i Linnéträdgården."

Årets tävlingar startar redan söndagen den 24 juli klockan 10.00 med två nya klasser – mixed trippel öppen och mixed trippel V65+. ”Vi hoppas att miljön gör att vi får fler deltagare än vanligt i årets SM”, säger Kenneth Mellin, tävlingsledare från Örsundsbro SK. ”Att kunna erbjuda två nya klasser borde förstås göra tävlingarna ännu mer attraktiva!”

Spelplatser med lång historia
Barockträdgården i Botaniska trädgården var ursprungligen slottsträdgård. Den första trädgården ritades redan på 1650-talet av Olof Rudbeck den äldre, en känd Uppsala-profil och vetenskapsman. I slutet av 1700-talet skänktes slottsträdgården till Uppsala universitet för att användas som botanisk trädgård.

Idag rymmer Botaniska trädgården mer än 8000 olika växtarter och -sorter, från hela världen. I Orangeriet finns bland annat kaktusar, medelhavsväxter och fyra lagerträd som Linné odlade i botaniska trädgården för mer än 250 år sedan. Under sommarhalvåret står många av dem utomhus i trädgården. Tropiska växthuset hyser Uppsalas enda regnskog och jättenäckrosen som med största sannolikhet har1,5 meterbreda blad i juli. Utöver detta finns mängder av växter som ger inspiration till egen odling i trädgården, köksväxtlandet eller på balkongen.

- om evenemanget, kontakta Kenneth Mellin, Örsundsbro SK 070-386 13 12
- om spelprogram, kontakta Ylva Mellin, Örsundsbro SK 010-588 63 50
- om Botaniska trädgården, TrädgårdsdirektörMats Block0704- 250 439

Uppgiftslämnare:
Lotta Saetre, Uppsala linneanska trädgårdar
Tel 0701-67 91 31

Destination Uppsala AB med ägare och partners utvecklar och marknadsför Uppsala som destination