Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation

SM i Ekonomi firar 25-års jubileum

Pressmeddelande  •  2012-04-24 10:38 CEST

Svenska Mästerskapen i Ekonomi är en lagtävling och konferens som instiftades år 1987 av Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation (S.E.R.O.). Tävlingen arrangeras den 10-13 maj i Kalmar och kommer locka över 250 ekonomstudenter från hela Sverige. Extra speciellt för i år är att tävlingen firar 25-års jubileum vilket betyder att evenemanget ska nå nya höjder!

Svenska Mästare ska koras
SM i Ekonomi är den prestigefyllda tävlingen där lag om tre personer tävlar om titeln som Svenska Mästare i Ekonomi och 30 000 kronor. Tävlingsfrågorna berör ekonomiämnets samtliga delar samt aktuella ekonomiska händelser. I samband med tävlingen hålls även en konferens för engagerade och drivna ekonomer som syftar till att främja karriär och kunskap. Konferensen erbjuder bland annat casetävlingar, företagsbesök och föreläsningar med inspirerande föreläsare som exempelvis Jesko von Koenigsegg och Navid Modiri. I år firar SM i Ekonomi 25 år vilket bland annat ska firas med en bankett på Kalmar slott.

Firar 25-års jubileum
Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation (S.E.R.O.) instiftade den första Mästerskapstävlingen i Ekonomi 1987. Tävlingens syfte var, och är fortfarande, att sprida ett intresse samt motivera till studier inom national- och företagsekonomi. Den första Mästerskapstävlingen vanns av Högskolan i Växjö, de har sedan dess tagit hem den prestigefyllda titeln ytterligare två gånger. De senaste åren har tävlingen vunnits av de större universiteten så som Lunds Universitet, Handelshögskolan i Göteborg och Stockholm samt Uppsala Universitet. Flest vinster sedan starten har Handelshögskolan i Stockholm med hela nio vinster, de tog även hem vinsten förra året, 2011. Det är nu upp till bevis vilket universitet som sitter på Sveriges vassaste och främsta ekonomstudenter 2012 och vilka som faktiskt ska ta hem det mest prestigefyllda priset en ekonomstudent kan vinna!

För mer information, besök www.smiekonomi.se eller kontakta:

Malin Ingman Wettler
Projektledare
malin@smiekonomi.com

Sofie Mared
Projektledare
sofie@smiekonomi.com

Karin Renström
Ordförande, Sveriges Ekonomföreningars Riksorganisation (S.E.R.O.)
ordf@sero.nu

Sveriges Ekonomföreningars riksorganisation (S.E.R.O.) är sedan 1975 en paraplyorganisation för ekonomföreningar och -kårer. Vårt mål är att öka de svenska ekonomstudenternas konkurrenskraft på arbetsmarknaden. Vi ska vara en resurs för våra medlemmar samt på ett nationellt plan driva utbildningspolitiska frågor gentemot beslutsfattare.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom