Svenska hembryggareföreningen

SM i hembryggt öl avgörs i Göteborg!

Pressmeddelande   •   Mar 03, 2020 07:59 CET

Nu är det äntligen dags för hembryggarnas höjdpunkt, SM i hembryggd öl! Årets tävling arrangeras lördagen den 9:e Maj av Svenska Hembryggareföreningen i Göteborg på Gothenburg Studios.

SM avgörs i två olika delar: domartävlingen och Folkets val, samt en etikett-tävling. I domartävlingen, som består av 11 olika klasser,  skickas bortåt 700 öl in för bedömning genom blindprovning, detta utförs av paneler av certifierade öldomare runt om i landet. På lördag, den 9:e maj, döms på nytt vinnarölen i domarklasserna och därefter utses segraren: Årets hembryggare. I Folkets val är det SM-besökarna själva som röstar fram sina favoriter i åtta olika kategorier bland de hundratals öl som utställarna har med sig på plats..

Huvudsponsor är Nils Oscars bryggeri och segraren kommer att brygga sitt vinnaröl i Nils Oscars lokaler. Andra medaljsponsorer är Ölbryggning, Ölkompaniet, PGW, MaltMagnus samt Humlegården som bidrar med betydande priser till medaljörerna.

SM pågår från klockan 12:00-18:00, den 9:e maj i Göteborg på Gothenburg Studios. Åldersgräns 20 år. Biljetter finns att köpa på https://secure.tickster.com/sv/gxku6gv3xetfldu/products

För ackreditering, skicka ett mejl med dina uppgifter till sm2020@shbf.se

Svenska hembryggareföreningen har ca. 2 700 medlemmar, och firar 30år som ideell förening 2020.

Mer information

Jonas Andersson, ordförande Svenska hembryggareföreningen, 0761227869

sm2020@shbf.se

SHBF är en rikstäckande ideell organisation. Vi samlar Sveriges hembryggare, med syftet att sprida kunskap om och öka intresset för hembryggning. SHBF arrangerar årligen SM i hembryggd öl, som är det största evenemanget för hembryggare i Sverige. Föreningen grundades 1990 och har idag omkring 2 500 medlemmar.