Svensk Fisk

SM i sjömat i Göteborg, nu på söndag den 6 april

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2009 08:58 CET

För tredje året i rad anordnar Svenska Fiskhandelsförbundet svenska mästerskapen i sjömat, en utmaning bland Sveriges främsta fiskhandlare. Det är i Göteborgs fiskcenter nummer ett, Feskekôrka, som tävlingen sker med start kl. 10.00.

SM i sjömat är en tävling med tre delmoment. Tävlingen startar kl. 10.00 där de tävlande skall under 30 minuter filea både plattfisk och rundfisk. Under tiden går juryn runt och bedömer kvalitén på filéerna.
Kl. 11.00 – 12.20 är det dags för delmoment två - produkter till försäljning Deltagarna skall laga tre förbestämda och minst två egenkomponerade maträtter som skall kunna säljas i en fiskdisk.
Den sista delen i tävlingen sker kl. 13.45 – 14.15 där de tävlande skall lägga upp och presentera sin fiskdisk för juryn.

Tävlingen har uppkommit genom ett samarbete i det nordiska rådet för detaljfiskhandel och är förutom ett svenskt mästerskap också uttagning till det nordiska mästerskapet. Den norska motsvarigheten har sedan många år inspirerat och utvecklat den norska fiskhandeln. När Sverige 2005 tog tävlingen till sig gav den genast effekter i fiskdiskarna runt Göteborg. Många fiskhandlare började erbjuda sina kunder en helt ny typ inspiration i form av bl a pannfärdiga produkter och såser.

Tävlingen i Feskekôrka ramas in av musikunderhållning, fiskförsäljning samt populär fiskdemonstration av Ilona Miglavs, utbildningsansvarig på Svensk Fisk. Ilona kommer att prata fisk och skaldjur kl. 11.15, kl. 13.00 samt kl. 15.30.