Svenska hembryggareföreningen

SM-Vinnaren 2016 korad bland 683 tävlande

Pressmeddelande   •   Maj 02, 2016 23:52 CEST

Årets SM i hembryggd öl blev en solig succé där 163 öl provsmakades på plats i Malmö av besökande ölfantaster, 683 öl slutbedömdes av domare. Medaljer i elva domarklasser delades ut och vinnartiteln årets hembryggare tilldelades Niklas Stenlås och Torbjörn Anderssson från Uppsala, som nu kommer att få brygga 30 000 liter öl hos Åbro Bryggeri.

Lagom till lunch öppnades dörrarna till Baltiska Hallen i Malmö, strax fylldes hallen med 1050 besökare som kunde förtjusas av en doft- och smakkaskad med inslag av bl.a. drakfrukt, mangostan, cacao, chili, lakrits, citrongräs, samt nydanande inslag som oregano- och tomatöl eller en falafelöl med valbara såser. Allt gärna innovativt serverat i fat med hembyggda tappar, träfat och i egenhändigt munblåsta flaskor.

Guldmedaljerna i folkets val tilldelades Jacob Svensson och Marcus Bäck i klass A, Staffan Helmersson i klass B, Sebastian Jonsson i klass C, Erik Johansson och Sven Byström i klass D. Årets nybörjare, Grönölingen, gick till Peter Nilsson, Hans Andersson och Siamak Salarzadeth. Nyskapandepriset, Inka, vanns med brygd av Anders Jacobsson. Finaste etiketten var Jungle Juice som prydde flaska med öl av Staffan Helmersson.

En av årets vinnare, Torbjörn, tävlade för första gången på Belgoträffen i februari och vann. Torbjörn tävlar en andra gång på SM 2016, nu tillsammans med Niklas, och vinner då hela tävlingen. Niklas säger om titeln Årets hembryggare 'Helt oväntat, tur att jag har kvar några flaskor'. Ölen kan vara den starkaste vinnaren hittills under de 28 år SM arrangerats. Dan Nilsson, en av finaldomarna berättar att 'Ölet var magiskt, mjukt och elegant trots sin styrka. Avslutet tycker jag har toner av sherry'. Fullständiga resultat på SHBF:s hemsida, http://www.shbf.se.

För mer information kontakta :

Jonas Carlsson Stroh, SM-general, 0703556963

Stefan Alexi, ordförande i Svenska hembryggareföreningen, 0734481522

Henrik Dunge, VD Åbro bryggeri, 0705570817

Svenska hembryggareföreningen har ca. 2 500 medlemmar. 2016 arrangerades svenska mästerskapen i hembryggning för 28:e gången.

Ilja Hallberg

Pressansvarig, Svenska Hembryggareföreningen