Svenska hembryggareföreningen

SM-vinnaren korad bland 639 tävlande

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2019 21:17 CEST

Årets SM i hembryggd öl blev en solig succé där 270 öl provsmakades och bedömdes på plats i Solnahallen, Stockholm, av besökande ölfantaster. 639 öl i domarklassen dömdes i två olika omgångar av certifierade öldomare runt om i landet. Medaljer i elva olika typ-klasser delades ut i domarkategorin och vinnartiteln som Årets Hembryggare 2019 gick till Henrik Kristedal och Pernilla Zackrisson med ölet “SheepFucker English Brown Ale” som nu kommer att få bryggas kommersiellt hos Åbro Bryggeri. Utöver domar-tävlingen fick även besökarna möjlighet att rösta fram sina vinnare i Folkets Val.

Lagom till lunch öppnades dörrarna till Solnahallen där besökare mötte hembryggare från hela landet med egenkomponerade recept. Allt ifrån traditionell lager till klarblå sura godis-öl serverades; allt serverat på nyskapande sätt i fat med hembyggda tappar, träfat eller i slushie-maskiner. Årets besökarantal närmade sig 2000 med alla förköpsbiljetterna slutsålda ett par dagar i förväg, något som arrangörerna var väldigt nöjda med.

Guldmedaljerna i Folkets Val tilldelades Gustav Lindh i Klass 1 (lager och underjäst öl), Daniel Åkerblom i klass 2 (maltdominerad öl, med en öl på hela 17 %), Tobias Janius i klass 3 (humledominerad öl), Tobias, Staffan Odenstad, Peter Bergman, Peter Blomberg och Esko Airasi i klass 4 (jästdominerad öl). Vidare vann Staffan och Andreas Högfeldt i klass 5 (syrligt och spontanjäst öl), Tove Scharin Beckman, Fredrik Diits Vikström och Aina Florin Persson i klass 6 (övrigt öl), David Svensson i klass 7 (cider/mjöd) samt Patrik Svensk, Carl Lundstedt, Marcus Löthman och Pontus Lakso i klass 8 (folköl). I etikett-tävlingen vann en pastisch på en populär barndomsdryck: Oh’no!, bryggd av Claes Eliasson och Tobias Janius. Fullständiga resultat på SHBF:s hemsida, http://www.shbf.se Svenska Hembryggareföreningen har ca. 2 600 medlemmar. 2019 arrangeras svenska mästerskapen i hembryggning för 31:e gången.

Mer information: Jonas Andersson, ordförande Svenska hembryggareföreningen, 0761227869

Irina Carlén

Pressansvarig, Svenska Hembryggareföreningen

0702344902

SHBF är en rikstäckande ideell organisation. Vi samlar Sveriges hembryggare, med syftet att sprida kunskap om och öka intresset för hembryggning. SHBF arrangerar årligen SM i hembryggd öl, som är det största evenemanget för hembryggare i Sverige. Föreningen grundades 1990 och har idag omkring 2 500 medlemmar.