Småsågarna - Sveriges Småsågares Riksförbund

Små träföretag behöver förbereda sig inför ny EU-lag 1 juli 2013

Pressmeddelande   •   Feb 07, 2013 23:19 CET

1 juli 2013 är ett viktigt datum för små träföretag. Från att ha varit helt frivilligt i Sverige blir det då tvingande att föra produktionsjournal, skriva intyg och CE-märka vanliga byggprodukter som exempelvis konstruktionsvirke, panel, golv, fönster och ytterdörrar.

De drygt 500 små träföretag som är medlemmar i Småsågarna får i dagarna hem information i postlådan om vad dessa nya regler kring CE-märkning innebär och hur det kan hanteras i vardagen – men tusentals andra små träföretag står utan stöd.

– Vi satsar på att informera våra medlemmar så att de vet vad som gäller och kan välja strategi själva. Fördelen med att uppfylla kraven är att produkten då får säljas i hela Europa utan ytterligare krav på provningar. Nackdelen är att det blir mer pappersarbete och hantering. Med kunskap kan man ta rätt beslut för sitt eget företag, säger Lars Nilsson, ordförande i Småsågarna.

Bakgrunden till det magiska datumet 1 juli 2013 är att då ersätts EU:s gamla byggproduktdirektiv med den nya byggproduktförordningen (Construction Product Regulation, CPR, (EU) nr 305/2011). En EU-förordning står över nationell lag och är tvingande i alla medlemsländer. Syftet är att förenkla handel över nationsgränser och att kunder på ett enkelt och rättvist sätt ska kunna jämföra produkter från olika tillverkare.

Tillverkaren ansvarar för egenkontroll, typprovning, prestandadeklaration och märkning av produkter som det finns en gemensam, harmoniserad standard för. Det gäller konstruktionsvirke, panel, golv, fönster och ytterdörrar samt ytterligare cirka 400 produkter.

Sågade och hyvlade trävaror behöver inte deklareras eller märkas, eftersom EU-standard saknas. Byggproduktförordningen gäller endast byggprodukter. Andra typer av träprodukter som möbler, badtunnor, pellets och liknande berörs inte.

Mer information:

Lars Nilsson, ordförande,  070-583 21 81, info@smasagarna.se

Pressbild av Lars Nilsson: http://smasagarna.se/pressinfo

Sveriges Småsågares Riksförbund, Småsågarna,  är Sveriges enda riksförbund för småskalig träförädling. Våra medlemmar tillverkar det mesta man kan göra med trä som råvara, från pennor och möbler till timmerhus och biobränsle. Företagen sysselsätter 1-5 personer på hel- eller deltid, ibland som komplement till andra verksamheter. Läs mer: www.smasagarna.se