IT-Hantverkarna

Småföretag brister i datasäkerhet - hälften säkerhetskopierar aldrig utanför hemmet

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2010 11:26 CEST

Få företag inser faran med slarv vid säkerhetskopiering. Hälften säkerhetskopierar så sällan som en gång i veckan eller månaden. Lika många säkerhetskopierar aldrig utanför kontoret. Det visar IT-Hantverkarnas undersökning* om småföretags datasäkerhet.

Datamängden växer på Sveriges småföretag men det är få som inser hur viktigt det är med bra backup-rutiner och farorna med att dokument och affärshemligheter kan hamna i orätta händer. Var fjärde småföretagare i ledningsposition är osäker på vilken typ av backup företaget har och endast fyra av tio gör regelbunden säkerhetskopiering en gång per dygn. Samtidigt förlitar sig hela 78 procent av de tillfrågade småföretagen helt på intern säkerhetskopiering och hälften säkerhetskopierar aldrig utanför kontoret. Vilket riskerar göra småföretagen extra sårbara eftersom de ofta inte har utvecklade rutiner för att hantera intern säkerhetskopiering.

– När datasäkerheten brister blir ofta konsekvenserna värre för små företag än för stora företag eftersom de mindre generellt sett inte har lika bra backup-system som de större företagen, säger Göran Hjelte, vd för IT-Hantverkarna.

– Blir det inbrott på företaget är risken stor att affärshemligheter och mycket arbete går förlorat. Och då handlar det om otroligt mycket pengar för den enskilde företagaren, fortsätter Göran Hjelte.

18 procent använder sig av säkerhetskopiering online och sparar data i det så kallade molnet. Då blir rutinerna regelbundna eftersom uppdateringen per automatik sker dagligen.

– Att säkerhetskopiera online, i det så kallade molnet, börjar få fäste också hos mindre företag. Det är en säkerhetsåtgärd som varje företag bör ha, säger Göran Hjelte.

* Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av det oberoende undersökningsföretaget CINT på uppdrag av IT-Hantverkarna. Undersökningen omfattar 80 svenska småföretag och utfördes sommaren 2010.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Göran Hjelte, vd för IT-Hantverkarna Sverige

Tel: 013-465 76 60 alt. 0709-17 71 11

E-post: goran.hjelte@it-hantverkarna.se

Om IT-Hantverkarna:

IT-Hantverkarna erbjuder it–hjälp och support över hela landet till ett lågt pris. Företaget, med huvudkontor i Linköping, finns etablerat i Borås, Falun, Gävle, Göteborg Väst, Göteborg Öst, Halmstad, Helsingborg, Jönköping, Karlskrona, Karlskoga, Karlstad, Katrineholm, Kristianstad, Kristinehamn, Kungsbacka, Kungälv, Linköping, Luleå, Lund, Malmö, Mjölby, Norrköping, Norrtälje, Nyköping, Skellefteå, Stockholm Norr, Stockholm City, Stockholm Syd, Sundsvall, Söderköping, Södertälje, Trollhättan, Trosa, Umeå, Uppsala, Västerås, Västervik, Åtvidaberg, Örebro och Örnsköldsvik. För ytterligare information, besök: www.it-hantverkarna.se