Exportrådet

Småländsk lek populär i Japan

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2004 10:38 CEST

I Japan firas varje år i början av maj den lediga veckan ”Golden Week”. Det är en vecka där familjen och barnen står i centrum. I samband med detta anordnade Exportrådet i Tokyo en ”Barnens Dag” på svenska ambassaden i syfte att profilera den svenska barnomsorgsmodellen.

På ett seminarium i fredags fick hundra inköpare, daghemsföreståndare, arkitekter och media fick lyssna på föredrag om den svenska modellen av barnomsorg. Denna har ett mycket gott rykte i Japan och man försöker forma den japanska modellen efter den svenska.

Tre sydsvenska företag med inriktning mot barn deltog. Hans Bergman från BRIO i Osby informerade under seminariet om det unika med BRIO:s träleksaker. Från Stiga i Tranås deltog Håkan Landsjö som visade ishockeyspel och snowracer. Olle Jansson, Exportchef på HAGS i Aneby höll ett föredrag om barnsäkerhet och informerade om den europeiska säkerhetsstandarden för utomhuslek.

— Barnens situation kan inte nog fokuseras. Barnen är det viktigaste vi har – de är ju vår framtid. Att ge dem en bra start i livet med säker, trygg och innehållsrik lek inne och ute kan inte nog poängteras, menade Olle Jansson från HAGS.

På eftermiddagen var det öppet hus, då över 300 japanska barn med föräldrar intog ambassaden. De fick pröva på all den lek som de tre företagen hade monterat upp. Astrid Lindgrens kända filmer visades, barnen fick pröva på något så svenskt som fiskdamm och svensk saft med bullar. En svensk minimässa över barnböcker drog stort intresse från föräldrarna. Det var lyckliga och trötta japanska barn som efter många timmars lek på den svenska ambassaden tvingades hem på kvällen av sina föräldrar.

Redan under tillställningen lyckades till exempel BRIO knyta tre nya kundkontakter och projektet har gett stor publicitet i japansk media.

— Barnens Dag på ambassaden var ett utmärkt sätt för BRIO att positionera sig som ett svenskt varumärke och skapa ytterligare kännedom för BRIO på den japanska marknaden. BRIO:s svenskhet är en av våra unika säljargument i Japan, kommenterade Hans Bergman på BRIO Japan.

Sverige är sedan länge känt i Japan som ett föredöme inom välfärd och miljö. Därtill har medvetandet om Sverige som ett land med framstående designers, musiker, arkitekter och modeskapare ökat med projektet Swedish Style in Tokyo som drivits av Ambassaden och Exportrådet i Tokyo under fyra omgångar sedan 1999. Barnens Dag var ett naturligt sätt för de deltagande företagen att dra nytta av den fördelaktiga bild av Sverige som råder i Japan.

För ytterligare information kontakta:

Sonny Söderberg, Projektansvarig, Exportrådet i Tokyo, tel +81-3-5562 5022, mobil, +81-90-4661 0403

Hans Bergman, BRIO Japan tel +81-3-3560 3879

Olle Jansson, HAGS, tel 0380-473 11, mobil 070-590 35 81

Håkan Landsjö, STIGA tel 0140-677 00, -678 28, mobil 0708-18 10 10

Katarina Nyman, informatör Exportrådet, tel 08-783 85 46, 0708-83 85 46

(Japan ligger sju timmar före Sverige)

Fler bilder från seminariet finns på www.swedishtrade.se/press

Exportrådet hjälper företag att etablera produkter, tjänster och idéer på nya marknader. Vi har över 350 anställda och kontor i 40 länder. Vi arbetar genom svenska ambassader, konsulat och handelskammare i länder där vi inte har egna kontor. Exportrådet verkar på uppdrag av näringslivet och staten. Omsättningen är cirka 400 miljoner kronor.