Destination Kalmar

Smålandsidrotten och Kalmar FF vill skapa större acceptans för olikheter. Nytt arbetsmaterial har tagits fram i samarbete med Henrik Rydström och Jan Nordström.

Pressmeddelande   •   Apr 08, 2013 14:00 CEST

Smålandsidrotten, Kalmar FF, författaren/fotografen Jan Nordström och fotbollsspelaren Henrik Rydström har tagit fram ett nytt arbetsmaterial som ska hjälpa föreningar och lag att arbeta för att skapa större acceptans för olikheter.

– När jag var yngre vantrivdes jag i fotbollens miljö. Jag var en osäker och tvekande kille och min personlighet krockade med den hårda, karga och dömande atmosfären som där fanns. Om man inte var som alla andra ansågs man vara vek. Jag var rädd att inte bli accepterad. Jag hade tur som så småningom fick både ledare och lagkamrater som tillät mig att vara den jag ville vara. Annars hade jag slutat spela fotboll. Alla har dock inte samma tur, berättar Henrik Rydström, lagkapten i Kalmar FF.
– Det här är något som jag ibland stöter på i min yrkesroll som utvecklingskonsulent på Smålandsidrotten. Individer som inte får plats i kollektivet och skälen varför varierar. Grupper och lag inom idrotten är ofta starka men hur skapar vi grupper där vi ser varandra? Där man har modet att prata om de problem som kan uppstå i livet?, säger Lucas Nilsson, utvecklingskonsulent på Smålandsidrotten.

Att använda begreppet psykisk ohälsa är inte helt problemfritt. Det får lätt en negativ klang och delar upp människor. Vi vill istället avdramatisera det hela. Alla människor mår dåligt då och då. Det är inget konstigt med det. Dock. Psykisk ohälsa ökar i samhället och många skäms för hur de känner. Och den som skäms gömmer sig, drar sig undan och mår då ännu sämre.
– Generellt finns det ett motstånd inom idrottsrörelsen att tala om de här frågorna. Tvivel, oro, nedstämdhet, prestationskrav, nervositet, kroppsideal, för att nämna några faktorer som kan få en människa att känna skam och därmed avskärma sig från gemenskapen, talas det nästan aldrig om, säger Lucas Nilsson.

Utgår från boken Tillsammansheten
Det nya studiematerialet utgår från boken Tillsammansheten, som rosades av kritikerna när den släpptes för ett par år sedan. Författaren och fotografen Jan Nordström, som själv har lidit av psykisk ohälsa, får vara nära Kalmar FF:s A-lag under över ett års tid och hans egna erfarenheter av fotbollsmiljön kolliderar med den varma atmosfären i Kalmar FF.
De frågor boken väckte har varit utgångspunkt för studiematerialet, som främst är tänkt att användas hos idrottslag, men egentligen är lika angeläget överallt i samhället. Det handlar om hur vi kan skapa acceptans för olikheter. Sexuella och etniska olikheter, men också olika typer av personligheter och känslotillstånd. Idrotten borde vara en tillflyktsort för alla. Även för den som kanske är nedstämd och har det tufft. Som vid första anblicken inte alls verkar stark.
– Vi i Kalmar FF är långt ifrån fullkomliga, men vår medvetenhet har ökat. Hur kan vi som förening och lag låta var och en vara som den vill vara?, säger Kalmar FF:s klubbchef, Svante Samuelsson.

Mer information:
Lucas Nilsson, Smålandsidrotten
Tel: 070-508 91 03, lucas.nilsson@smalandsidrotten.se

Henrik Rydström, spelare och lagkapten i Kalmar FF
070-777 98 68, henrik.rydstrom@barometern.se

Jan Nordström, fotograf och författare
Tel: 0733-12 76 87, jan@jannordstrom.com

Svante Samuelsson, klubbchef, Kalmar FF
Tel: 0480-44 44 35, svante.samuelsson@kalmarff.se

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemangsutbudet i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.