Örebro Sportklubb Fotbollsklubb

Smått otroliga siffror

Pressmeddelande   •   Okt 23, 2003 13:23 CEST

Det har varit något av årets snackis. Konstgräsets vara eller icke vara debatterades flitigt i våras och till slut fokuserades det mer på underlaget än på de svartvitas spel.
– Fotboll ska spelas på gräs och inte plast, dundrade allsvenska tränare i kör medan Kubanerna flinade gott åt de klassiska Djurgårdspoängen. Vare sig man gillar utvecklingen eller ej, kan inte siffror helt trollas bort. När nu statistiken över antal matcher och träningstimmar på nya Eyravallen år 2003 kommit, måste även de mest konservativa åtminstone lyfta en aning på ögonbrynen.

Siffrorna är nämligen smått häpnadsväckande och gör ”Vallen” till en arena som fullt ut kan tävla med Sydeuropas diton angående träningsmöjligheter. Ser man på februari och mars, normalt grusplansmånader i denna kalla nord, så genomfördes 72 respektive 113 träningar i våras. Detta kan ställas mot fjolårets försäsong då inga träningar alls genomfördes under februari och mars. Sammanlagt har antalet träningstimmar februari-september 2003 ökat med 1700% jämfört med samma månader säsongen 2002! Dessutom har hela 151 olika föreningar/organisationer delat på dessa timmar, även det en anmärkningsvärd siffra. Örebros ordförande Ove Lindqvist kommenterar siffrorna;
– Det är ju fantastiskt, men samtidigt har vi vetat om det här länge. Detta är en tankeväckare till svenska kommuner som har problem med träningstider för sin lag. Vi har ökat träningstillfällen oerhört mycket men samtidigt har vi inte ökat antalet personal på Eyravallen. En mycket bra investering alltså, menar Lindqvist. Men det är ur en annan aspekt som Eyravallen fått sin största betydelse enligt Lindqvist.
– Vi har alltså haft 151 föreningar som tränat på Vallen under säsongen och många av dem är ungdomslag. Det gör att dessa lag kan utvecklas på ett helt annat sätt än tidigare. Där har regionens lag gjort den största vinsten, avslutar Lindqvist.

Under 2003 ( februari till september) har det genomförts 918 träningstimmar fördelade på 611 träningar. Motsvarande siffror förra året var 61,5 timmar på 41 träningar. I år har även 208 matcher spelats på Eyravallen, förra året spelades det endst 29 stycken.

Daniel Lagerqvist