JayCut AB

Småttingar i toppligan: Svenska JayCut utsett till ett av världens 200 främsta teknikföretag

Pressmeddelande   •   Dec 23, 2009 16:12 CET

Stockholm, den 23 december 2009 – Idag började Red Herring att lyfta på locket om vilka 200 företag som är finalister till Red Herring 100 Global, en tävling för att utse världens främsta privatägda teknikföretag. Tidigare vinnare inkluderar YouTube, Skype och Salesforce.com. Dessa giganter får nu sällskap av svenska JayCut, drivet av bara sex personer.

– Vi är otroligt stolta att vinna ett så prestigefullt pris, det känns som ett bevis på att även små svenska företag kan göra stora internationella fotavtryck, säger Jonas Hombert, 23 år, VD och medgrundare.

JayCut hyr ut sin egenutvecklade teknik för att klippa film i en webbläsare eller mobila enheter. Företag kan sedan använda verktyget i roliga kampanjsidor (”klipp din egen filmtrailer”) eller för att låta besökare till deras videosida klippa film så att materialet blir snyggare. Företaget har 2009 mer än tredubblat sina intäkter och går in i 2010 med tro på ett fantastiskt år.

– Saker har gått otroligt fort under det senaste året sen vi började licensiera ut vår teknik globalt istället för att driva en gratis konsumentsida. Att ekonomin vart dålig i stora delar av världen känner vi inte av, säger Jonas.

Trenden bekräftas av Red Herrings chefredaktör och VD Alex Vieux: ”Trots den globala ekonomiska situationen så har många bra företag tagit fram så innovativa och otroliga produkter att det har varit mycket svårt att välja ut finalisterna”.

Trots stora kunder som Procter&Gamble och priser från Google, BusinessWeek och nu Red Herring så känner JayCut att de knappt börjat. Under 2010 öppnar de upp tillgången till sin teknik så att alla kan lägga in videoredigering på sin webbsida, gratis. Målet är att bli standardverktyget för att klippa film på Internet och i mobila enheter, och med även detta priset i ryggen teamet tvekar inte en sekund på sin potential att lyckas.

Mer information om JayCut och filmklippningen finnes på http://business.jaycut.se/presentation.pdf

Pröva verktyget: http://mixerbeta.jaycut.se/accounts/temporary

JayCut är ett svenskt IT-företag som grundades 2007 av en grupp före detta KTH-studenter. De har utvecklat en teknik som gör att man kan klippa film direkt i en webbläsare, utan att behöva ladda ner program. Nästan samtliga har en bakgrund inom KTH:s entreprenörskapsförening Excitera som bland annat ligger bakom succéprojekt som Swedish Game Awards och Excitera Innovation Challenge.