Hagmans Tandvård i Åsa

Smärtor i ansiktet kan vara ett fall för tandvården

Pressmeddelande   •   Nov 15, 2010 22:05 CET

Smärta runt mun och käkar är inte alltid tandvärk. Orsaken kan även vara en lång rad tillstånd; hjärtinfarkt, olika typer av migrän, MS eller andra sjukdomar eller skador. På fackspråk talar man om kraniofacial eller kranofacial smärta.

En bov i dramat kan vara trigeminusnerven eller trillingnerven, vars tre grenar förmedlar känselintryck från ansiktets hud och muskulatur, liksom från ögat, från näsans och munnens slemhinnor samt från tänder och tunga; den nedersta styr även tuggmuskeln.

I slutet av november äger Odontologisk Riksstämma 2010 rum. Det är tandläkarnas årliga kongress som i år förlagts till Göteborg. Där kommer kraniofacial smärta att belysas och diskuteras. Det är bra, för smärta är ett komplext område som kan ha många komponenter och som kan ta tid att utreda.

Ansiktssmärta är ett gränsområde mellan tandvård och sjukvård. Det är därför viktigt att jag som tandläkare har ett samarbete med sjukvården i de fall då orsaken till munsmärtan ska behandlas av läkare. Och vice versa. Smärta i tuggmusklerna kan man oftast behandla framgångsrikt bl.a. genom att korrigera och stabilisera bettet. Hela tänder, men ändå ont? Välkommen att kontakta oss för en undersökning.

%

Calle Hagman är en tandläkare i Borås med en passion kring estetisk tandvård. Nätverkande och ständig kunskapsuppdatering är två kärnvärden för tandläkare Calle Hagman. Han är founding member, tidigare president och fortfarande aktiv medlem i SACD, Swedish Academy of Cosmetic Dentistry, landets ledande nätverk för kvalitetsstyrd, kunskapsbaserad  estetisk och kosmetisk tandvård.

Kontakt:
Tandvårdshuset i Brämhult