A&B Haggren AB

Smaken och klimatet får oss att välja svenska jordgubbar

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2017 14:50 CEST

Svenska jordgubbar är godast och klimatsmartast anser svenska konsumenter. Därför är det viktigt för 81 procent av oss att jordgubbarna vi köper är svenska. Det visar en nyligen genomförd undersökning från Novus.

På frågan om varför de väljer att köpa svenska jordgubbar anger 47 procent av de tillfrågade som främsta skäl att de är godast. För 29 procent är det främsta skälet att de är klimatsmartast.

Det är glädjande att så många som över 80 procent av svenskarna tycker det är viktigt med svenskproducerade jordgubbar. Vi odlare strävar hela tiden efter att odla så goda och nyttiga jordgubbar som möjligt. Smaken är för många odlare det allra viktigaste, men även hållbarhet och mognadstid är viktiga faktorer, som avgör vilka sorter man väljer att odla, säger Eva Axelsson, ordförande i odlarorganisationen LRF Trädgård/Bär.

När vi väljer tillbehör till jordgubbarna är grädde och glass favoriter, och i sådana kombinationer serveras bären huvudsakligen som dessert. Men 15 procent av svenskarna äter helst sina jordgubbar precis som de är.

Undersökningen om allmänhetens konsumtionsvanor kring jordgubbar genomfördes av Novus i maj 2017 på uppdrag av Bärfrämjandet/Säsongens bästa och Hjärta mjölk.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Bärfrämjandet drivs av LRF Trädgård/Bär för att sprida kunskap och inspiration om svenskodlade bär. För ytterligare information och intervjuer kontakta Eva Axelsson, ordförande i LRF Trädgård/Bär: 070-521 98 73 evaaxelsson8@gmail.com eller Magnus Engstedt, bärrådgivare: 070-666 76 18, info@magnusengstedt.se Bilder för fri publicering finns att hämta på www.barframjandet.se under Nyheter/Bildbank.