Gotlands Turistförening

Smakfulla äventyr på Gotland i höst

Pressmeddelande   •   Aug 21, 2007 16:23 CEST

Bildtext: Foto: www.mcraft.se

Upptäck ett Gotland som få har sett. Låt Gotlands egen Paris-Dakarförare ta med kompisgänget på MTB-adventure längs småvägar och oländig terräng. Träningen kommer på köpet. Fiska ”ekologiskt” med kunniga guider, golfa hela hösten och njut av gotländsk mat och dryck nu när sommarsäsongen långsamt växlar över till höst.

Gotland är känt för sina milda höstar. En avstickare över helgen förlänger semesterkänslan och i år finns mycket att välja på för äventyrare och livsnjutare.

MTB-adventure är en konditionskrävande utmaning för kompisgänget eller arbetskamraterna. Fordonet är mountainbike, vägarna är kringelkrokiga skogsvägar eller stigar, ofta med utsikt över havet. Guiden Berra Marcusson har flera Dakarrallyn bakom sig och arrangerar även motorcykelturer.

I princip är hela den 80 mil långa gotländska kusten fri för fiske året runt. Sov skönt om natten på Fabriken Furillen eller Medeltidshotellet i Visby och låt sedan guiden ta dig till det bästa fiskevattnet. Företaget FishYourDream erbjuder olika fiskepaket med eller utan boende. Dessutom får deltagarna chans att adoptera en egen gädda! Du fångar gäddan, är med vid märkningen och släpper den sedan. Nästa gång någon fångar den får du e-post med uppgifter om fångstplats, vikt med mera och kan på så sätt följa ”din” gädda genom livet.

Golfen är alltid nära på Gotland. Var du än befinner dig, så är avståndet till närmaste golfbana inte mer än tre mil. De varma höstarna gör golfsäsongen ovanligt lång, från april till november och ibland fortsätter den faktiskt hela året.

Hösten är skördetid. Vindruvorna mognar på sina stockar och tryffeln i sin jord. På Gute vingårds vin- och avechelger får deltagarna en inblick i vinodlingens och sprittillverkningens ädla konst, prova drycker och laga sin middag under en gemensam workshop. Gute vingårds vin- och avechelger hålls 7-9 och 21-23 september.

Under oktober och november arrangerar Smakrike krog och Fabriken Furillen särskilda tryffelhelger. Under en sådan får deltagarna på nära håll se hund och människa leta tryffel. Tillsammans åker gruppen till det hemliga tryffelstället, skördar tryffeln och avnjuter sedan en sex- eller sjurätters middag där tryffel ingår i alla rätter. Middag och övernattning ingår.

Resan till Gotland tar cirka tre timmar med båt från Nynäshamn eller Oskarshamn. Flyg från Bromma eller Arlanda tar cirka 30 minuter.

Läs mer om
MTB-adventure på www.mcraft.se
Fiskeaktiviteter på www.fishyourdream.se
Golf på www.gotland.info (välj se och göra/friluftsaktiviteter/golf)