Global Picnic

Smakfyllt på premiären av pop up-restaurangen Global Kitchen

Pressmeddelande   •   Maj 23, 2014 12:16 CEST

Det osade gott ända ner till Södra vägen från konstgalleriet Urban Artroom igår kväll dit ett 30-tal gäster tagit sig för att äta mat från tre olika världsdelar på den tillfälliga restaurangen Global Kitchen.

Clas Jonasson var en av de hungriga som fått en plats.

- Det här är ett välkommet initiativ, att hitta nya vägar till matupplevelser och möten. Fantastiskt god mat och en trevlig "inramning"!

De tre kockarna härstammar från Sydamerika, Afrika och Europa. Luisa från Peru lagade ceviche, Hanna från Etiopien bjöd på en moseb (etiopisk mixtallrik) och Pia från Sverige lagade en försvenskad tiramisu på fläder och rabarber.

- Genom en pop up-restaurang förmedlar vi Göteborgs olika matkulturer och skapar en mötesplats för mat och mångfald. Vi vill lyfta fram kunskap och kompetens kring matlagning, på en plats där köket byts ut och nya arbetstillfällen skapas, säger Jasmine Soufi, projektledare för den ideella föreningen Global Picnic.

Det finns ännu chans att få en plats till kvällens Global Kitchen. Boka på globalpicnic.se.

För mer information kontakta Jasmine Soufi 0739-87 49 59.

Global Picnic är en ideell förening med en vision om ett Göteborg. Ett Göteborg fyllt av smaker och
smakupplevelser. Ett Göteborg där samhörighet och förståelse är vardagsmat. Ett Göteborg där livets krydda är viljan att vara tillsammans. För att förverkliga visionen jobbar Global Picnic med olika typer av aktiviteter såsom en internationell matmarknad, catering, nätverksträffar samt pop up-verksamhet.