Hallands Konstmuseum

Smakprov från nya Hallands Konstmuseum

Pressmeddelande   •   Jun 12, 2018 10:25 CEST

På Tollsgatan i Halmstad är om- och tillbyggnaden av Hallands Konstmuseum i full gång. Det befintliga huset renoveras, samtidigt som en ny utbyggnad tar form med ny entré vänd mot staden och Nissan. Tillsammans skapar det ett större och mer tillgängligt konstmuseum som beräknas stå klart 2019.I väntan på detta ges i sommar en bild av det nya museet i en tillfällig paviljong, från bevarade detaljer till nya utställningslokaler och konstnärliga gestaltningar. Här finns också möjlighet att uppleva det nya Hallands Konstmuseum i 3D med AR-teknik (Augmented Reality).

Paviljongen är framtagen i samarbete med White Arkitekter och placerad i Trefaldighetsallén i Norre Katts park, Halmstad mellan 15 juni och 19 augusti.

Välkommen till invigning fredag 15 juni kl 15-17.
Museichef Magnus Jensner hälsar välkomna kl 15.

Magnus Jensner, museichef Hallands Konstmuseum
magnus.jensner@hallandskonstmuseum.se, tel 035-16 23 01

---------------------------------------------------------------------

Fakta kring om- och tillbyggnadsprojektet

Om- och tillbyggnaden av Hallands Konstmuseum finansieras av och sker i samarbete mellan Region Halland, Halmstads kommun och Stiftelsen Hallands Länsmuseer.

Nya och ändamålsenliga lokaler ska medverka till att förverkliga:
- Hallands kulturplan.
- Halmstads kommuns vision och mål att vara ett konstcentrum med nationell och internationell ryktbarhet.
- Hallands Konstmuseums vision om en tillgänglig besöks- och mötesplats där verksamheten bidrar till att utveckla Halland till en av Sveriges mest attraktiva konstregioner.

Samverkanspartner: Wästbygg AB
Arkitekt: White Arkitekter
Yta nya byggnaden: 1 700 kvm
Kostnad: 93,7 miljoner enligt följande fördelning; Region Halland 20 miljoner, Halmstads kommun 33,7 miljoner, Stiftelsen Hallands länsmuseer; 40 miljoner (exklusive finansiering via Svea Larsons donationsfond)