Skandia

Smala asiatiska fondraketer - spararnas val under 2010

Pressmeddelande   •   Nov 04, 2010 09:38 CET

En sammanställning av spararnas beteende hittills under 2010 visar att smala nischfonder i Asien har varit mycket populära. Länder som Thailand och Indonesien har lockat med hög avkastning samtidigt som intresset för de gamla tillväxtmarknaderna, BRIC-länderna Brasilien, Ryssland, Indien och Kina, har svalnat.

De fyra fonder som har stigit mest hittills under 2010 är även de mest köpta fonderna bland Skandias kunder i år. Det är bland annat fonder som placerar i Thailand, Indonesien och Turkiet som har lockat spararna. De fonder som spararna säljer är i första hand traditionella tillväxtmarknadsfonder såsom Latinamerika- Ryssland- och Kinafonder. Mönstret tyder på att spararna inte byter trygga fonder mot högriskfonder utan snarare byter ut typen av högriskfonder.

– Spararna har valt vinnarfonderna hittills i år. När små och udda fonder går som tåget, så tvekar man inte att köpa dessa. Vi ser att spararna i år har gått långt ut i riskspektrat. Det verkar inte längre räcka med att köpa BRIC-fonder om man vill ha risk. Spararna söker sig nu till udda investeringsmarknader där avkastningen varit som högst men som också har en stor risk, säger Jim Rotsman, chef Skandias investeringserbjudande.

Trots att Asienfonderna har varit populära i år utgör de fortfarande en liten del av spararnas fondportföljer. Totalt står kategorin för 2 procent av kundernas totala fondsparande. Det är därmed fortfarande bredare fondkategorier som står för den absolut största delen av spararnas innehav.

– Utifrån ett riskperspektiv kan det ses som alarmerande att små riskfyllda marknader som Thailand och Indonesien är de mest köpta hittills i år. Men de utgör ofta en liten del av våra sparares totala placeringar. En Thailandfond är inte något som spararna placerar halva sitt sparkapital i, fortsätter Jim Rotsman.

Statistiken baseras på byten, försäljningar och köp av fonder, exklusive månadssparande, i Skandia under perioden 1 januari - 31 oktober 2010.

Mest nettoköpta fondkategorier:

För ytterligare information:
Lena Hök, informationschef Skandia Privat och Skandiabanken, tel: 070 99 99 707
Jim Rotsman, chef investeringserbjudandet, tel: 070 747 22 47

Skandia har gett människor ekonomisk trygghet i mer än 150 år – genom krigstider och kriser, från det lokala bondesamhället in i den globala trådlösa kommunikationskulturen.
Det innebär att Skandia har en lång, stolt tradition av pionjäranda, produktutveckling och samhällsengagemang. Idag är vi en av världens ledande leverantörer av lösningar för ekonomisk trygghet och långsiktigt sparande. Vi ingår i Old Mutual-gruppen som har sitt huvudkontor i London och 54 000 medarbetare i 34 länder runt om i världen.