SICK AB

Smart muting med ljusstråleskyddet M4000

Pressmeddelande   •   Jun 14, 2011 08:00 CEST

Säkra mutinglösningar för in- och uttransporter av material till robotceller och förpackningsstationer är en ständig källa till problem och driftstopp för industrin. De senaste åren har därför sensortillverkaren SICK utvecklat flera mer driftssäkra lösningar för detta. Aktuellt just nu är en ny lösning med ljusstråleskyddet M4000 Advanced, som både är mer driftsäker och som även tar mindre plats.

Muting handlar om att tillåta material att automatiskt passera in och ut i zoner som är farliga för människor att vistas i under produktion. Utmaningen ligger i att ha fri passage för material samtidigt som människor inte ska kunna ta samma väg. Ett vanligt sätt att lösa muting är att använda ljusstråleskydd i kombination med givare som indikerar materialets närvaro. Traditionellt används fyra mutinggivarna, två vid inmatning och två vid utmatning. M4000 Advanced däremot hanterar muting med endast två mutinggivare. Dessa monteras vid utmatningen, på insidan av den farliga zonen. Det gör att de får sitta ostört för törnar och manipulation. Resultatet är en säkrare lösning som ger högre tillgänglighet till anläggningen.

Mer information om M4000 Advanced: http://www.sick.com/se/sv-se/home/products/product_news/optoelectronic_protective_devices/Pages/M4000_Advanced.aspx

Kort om SICK:
SICK är en av världens ledande leverantörer av sensorbaserade lösningar för industrin. För industriautomation och logistik har företaget marknadens bredaste sortiment av fotoceller och givare, smarta helhetslösningar för en säker industrimiljö och system för automatisk identifiering. Inom processautomation erbjuder företaget lösningar för miljömätning, analys och processapplikationer.

Koncernen SICK, med huvudkontor i Tyskland, har en global närvaro med nästan 50 dotterbolag samt ett stort antal generalagenter. Det svenska dotterbolaget, SICK AB, har huvudkontor i Vårby, Stockholm.