Smart Ungdom

Smart Ungdom sågar osmart vattenpipa

Pressmeddelande   •   Nov 24, 2011 22:50 CET

Ungdomsförbundet Smart Ungdom går till riksdagen med upplysning om vattenpipans skadeverkningar

Rökning av vattenpipa är en vådlig löpeld, som har dragit fram över Sverige de senaste åren, speciellt bland unga, något som Statens folkhälsoinstitut (och även flera tidningar) har uppmärksammat – tobaksfria veckan till ära. Folkhälsoinstitutet har även gett bidrag till ideella organisationen Smart Ungdom för att föra ut adekvat information om vattenpipa över hela landet.

Smart Ungdom har dragit igång ”Fräsch? – en kampanj mot vattenpipa” laddad med kunskap och argument. Förbundet har tagit fram sex vykort med konstnärliga bilder av illustratören Lina Eriksson. På baksidan av varje kort finns historik, fakta och lagar gällande vattenpipa. Vykorten kommer att spridas till skolor, ungdomsmottagningar mm. Under torsdagen delade Smart Ungdom ut de sex korten till samtliga 349 riksdagsledamöter med hopp om krafttag mot användningen av vattenpipa.

Vattenpipan har förekommit i århundraden i Mellanöstern, Afrika och Indien. Efter att man kommit på att blanda i söta smaksättningar (bär, frukter, mint mm) i vattenpipstobaken, har spridningen exploderat. Varken föräldrar eller ungdomar verkar ha koll på ohälsoeffekterna: ”Min dotter röker hallonpipa”, sa en mamma lite stolt till en förbluffad skolsköterska.

De flesta känner inte till, att vattenpipsrök är minst lika giftig som cigarrettrök. Det är samma ämnen, varav nästan hundra är livsfarliga, såsom tjära, cancerframkallande tungmetaller och kolmonoxid. Den svalare röken ställer till större skador i lungorna än cigarettröken och risken för lungcancer är fördubblad.

Ett bloss ger tolv gånger mer giftig rök än ett cigarrettbloss. I röken finns kolmonoxiden, som tar syrets plats i blodet till hjärnan, vilket kan leda till medvetslöshet och neurologiska skador.

Oftast innehåller vattenpipstobaken även det beroendeframkallande nikotinet, men även utan det är röken lika skadlig som cigarrettrök, bortsett från beroendeaspekten.

Mer information kring Fräsch?-kampanjen mot vattenpipa hittar man på Facebook: http://www.facebook.com/pages/Fr%C3%A4sch-en-kampanj-mot-vattenpipa/292824344076367

Smart Ungdom är ett ungdomsförbund med, för och av ungdomar som arbetar primärpreventivt mot tobak. Vi arbetar främst med att aktivera unga till att ta ställning mot tobak genom den forskningsbaserade Kontraktsmetoden.