Naturskyddsföreningen

Smarta gröna tips direkt i mobilen

Pressmeddelande   •   Jan 21, 2010 09:12 CET

Kolla om fisken i disken är grön! Hitta den närmsta butiken som säljer ekokläder. Direkt i mobilen.
Nu släpper Naturskyddsföreningen gratisprogrammet ”Grön guide” för iPhone som gör det enkelt att bli miljösmart i vardagen. Och snart ska Naturskyddsföreningens expertråd bli tillgängliga även för andra mobilmodeller.

– Många människor vill agera miljösmart idag men de vet inte hur de skall välja i affären. Nu kan de få snabb och pedagogisk information direkt i telefonen vid själva köptillfället, säger Svante Axelsson, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Konsumenttjänsten Grön guide har funnits på Naturskyddsföreningens webb i drygt ett år. När nu ”Grön guide” kommer som program till iPhone blir bland annat Naturskyddsföreningens råd om fisk och skaldjur tillgängliga i en interaktiv ”fiskväljare”.

Rekommendationerna är de samma som på Naturskyddsföreningens hemsida men här är de komprimerade till de bästa och sämsta valen vid fiskdisken – tänkt som en överskådlig snabbhjälp, lätt åtkomlig direkt i butiken eller hemma.

I Fiskväljaren listas fisk och skaldjur med rött kryss eller grön bock, bild och en kort information.

– Vi vet att de flesta vill undvika att köpa hotade arter i fiskdisken, men det är inte alltid så lätt att ha koll på när man står där framför fiskdisken, säger Eva Eiderström, chef för Naturskyddsföreningens Handla Miljövänligt-kontor.

I programmet finns även en guide till över 400 ekoklädbutiker i Sverige, från Malmö i söder till Luleå i norr. Alla butiker som är med i guiden klarar grundkravet att en del av sortimentet är miljömärkt, ekologiskt eller rättvist handlat.

I guiden söker du på ort och får träffarna på en karta. Vid varje butik visas hur stor del av utbudet som är eko eller miljömärkt. Via iPhone och webben kan besökarna sätta betyg och ge egna omdömen om butikerna.

– Med hjälp av den inbyggda gps:en i iPhone kan man också enkelt få upp de butiker som är i närheten där man för tillfället befinner sig, säger Jonas Lindquist, projektledare för Grön guide.

Andra tjänster i programmet är miljösmarta nyheter via RSS och en guide till de vanligaste miljömärkningarna på marknaden.
Lanseringen av ”Grön guide” för iPhone är en del av

Naturskyddsföreningens satsning på att göra det enklare för konsumenter att handla och göra rätt i vardagen. Under året kommer konsumenttipsen göras tillgängliga också för övriga mobiler.

– Vi sitter på en massa kunskap som vi inte alltid når ut med. Nu blir våra råd och tips tillgängliga när du går på stan eller står i mataffären, säger Svante Axelsson.

Ladda ner Grön guide via iTunes Store:

Fria pressbilder:

Grön guide på webben:

För frågor kontakta:
Svante Axelsson, generalsekreterare 070-728 25 85
svante.axelsson@naturskyddsforeningen.se
Eva Eiderström, chef för handla miljövänligt avdelningen 070-7558112
eva.eiderstrom@naturskyddsforeningen.se
Jonas Lindquist , projektledare Grön guide 0708-92 70 16
jonas.lindquist@naturskyddsforeningen.se
Anders Grönvall, presschef, 070-655 46 19
anders.gronvall@naturskyddsforeningen.se