VarUnik

​Smarta textilier som värnar om miljön och lönsamheten

Pressmeddelande   •   Jan 18, 2016 12:28 CET

Smarta textilier som värnar om miljön och lönsamheten

Nytänkande textilier minskar kostnaden för tvätt då antalet tvättar sjunker med 70-80%. De stora vinnarna är hotell och restaurang som årligen lägger hundratals miljoner kronor på textiltvätt. Den indirekta vinnaren av det reducerade antalet tvätta är miljön, vilket tilldrar sig ett kraftigt växande intresse.

Det var när Annika Johansson som har jobbat i olika roller inom hotell och restaurang i hela sitt liv, träffade Sofia Stahl grundaren av textilföretaget VarUnik som de båda undrade varför branschen i så hög grad använder sig utav traditionella textilier. Vanliga tyger kräver ett konstant tvättande, vilket är dyrt och resurskrävande i längden. Det är ofta av den anledningen som restauranger tvingas välja bort textilier, vilket dessvärre gör många ställen bullriga säger Annika. Textil är ljuddämpande och gör t.ex. stenbord varmare och mjukare att vila armarna på. Våra kunder kan ofta halvera sina tvättkostnader genom att använda vatten och smutsavvisande textil samtidigt som textilierna gör deras restauranger hemtrevliga och inbjudande. Det gör det så roligt att kunna erbjuda dem våra smarta bordsdukar, löpare, tabletter, bordskjolar, förkläden mm fortsätter Annika.

Allt fler visar också intresse för verksamhetens miljöpåverkan och väljer smutsavvisande textil av den anledningen. Textilierna tvättas en femtedel så ofta som traditionell textil och i lägre temperaturer vilket ger betydelsefulla besparingar av el och vatten. Antalet transporter minskar i samma takt.

VarUnik har sen 2013 jobbat med våra väverier och kemiföretag för att kunna erbjuda den nya generationens smarta textilier som ska passa de tuffa restaurangbehoven. Företaget utvecklas snabbt och det planeras redan för ett utökat sortiment i syfte att möte efterfrågan på kockkläder och serveringskläder. Vi får ofta förfrågningar från kockar som jobbar i öppna kök och rör sig bland gästerna men även serveringspersonal som vill se rena ut under ett helt pass säger Annika Johansson. Vi erbjuder även möjligheten att kundanpassa artiklar genom t.ex. reklamtryck eller brodyr på tabletter, förkläden mm.

För ytterligare information vänligen kontakta VarUnik och Annika Johansson, annika@varunik.se eller 0707 674 175

VarUnik grundades 2009 och har sedan 2011 tillverkat textilier för hemmiljö. Lansering av smutsavstötande textil till hotell och restaurang möjliggjordes då serieentreprenören Annika Johansson blev delägare.