DORO AB

Smartphone från Doro prisas i välrenommerad designtävling

Pressmeddelande   •   Dec 21, 2012 11:44 CET

Doros första smartphone, Doro PhoneEasy® 740, har tilldelats det prestigefyllda designpriset iF Product Design Award.  Den smarta telefonen är särskilt utvecklad för seniora användare och prisas för sin användarvänlighet och funktionalitet. Designen som utvecklats av svenska Veryday är helt baserad på behov och önskemål från äldre användare.
I konkurrens med fler än 3 000 bidrag prisades Doro PhoneEasy® 740 utifrån juryns kriterier kring material, innovationsgrad, funktionalitet, ergonomi, säkerhet och universellt formspråk. iF Design Awards fyller 60 nästa år och iF-symbolen är internationellt erkänd som ett signum för innovativ design av högsta kvalitet.

– Vi är så stolta över utmärkelsen. Den är en viktig internationell kvalitetsstämpel som talar sitt tydliga språk kring att vi tänker rätt i vår produktutveckling, säger Camilla Nilsson, marknadschef, Doro.

Veryday (fd. Ergonomidesign) fick i uppdrag att designa en smart telefon som är lätt att använda för alla. Arbetet har krävt research och djupgående studier kring framförallt seniorers behov och önskemål vid användandet av en smart telefon.

– Våra användarstudier i gruppen 60-89 år testade både navigation och menystruktur. Vi såg att användarna ville ha både fysiska knappar och digitala, för att kunna använda olika funktioner. Därför blev vår rekommendation till Doro att designa en smart telefon som kombinerar både pekskärm och fysisk knappsats, berättar Ulrika Ewerman, Designansvarig för Doro på Veryday.

För mer information om Doro, vänligen kontakta:
Camilla Nilsson, marknadschef på Doro AB
Telefon +46 706 98 82 65, e-post camilla.nilsson@doro.com

För mer information om Veryday kontakta:
Anna Romboli, Kommunikationschef på Veryday
Telefon +46 8 506 67 251, e-post: anna.romboli@veryday.com

Om Doro
Doro är ett börsnoterat svenskt företag som är marknadsledande inom telekommunikation för seniorer. Med över 38 års erfarenhet inom telekom fokuserar bolaget på att utveckla, marknadsföra och sälja produkter, programvara, TeleCare- och mHealth-lösningar som är speciellt anpassade för seniorer - en växande grupp människor världen över. Doros breda sortiment av användarvänliga mobiltelefoner är unikt och bolagets exceptionella kunnande har uppmärksammats med flera internationella designpriser. Bolagets produkter säljs i över 30 länder på fem kontinenter. 2011 omsatte Doro 745 Mkr och aktien är noterad på OMX Nasdaq Stockholm, Nordiska listan, Mindre bolag. Läs mer om Doro på www.doro.com eller besök www.facebook.com/dorosverige