Birka Line Abp

Smartsign skapar smart digital skyltning åt Birka Paradise

Pressmeddelande   •   Nov 03, 2010 14:31 CET

Svenska Smartsign, som utvecklar mjukvara för digitalt signage, har tecknat ett avtal med Birka Cruises. Rederiets flaggskepp, Birka Paradise, kommer att utrustas med den senaste tekniken inom digital skyltning.

I januari 2011 går kryssningsfartyget Birka Paradise, Östersjöns enda renodlade kryssningsfartyg, in i docka för en ansiktslyftning och underhållsarbete. I samband med detta kommer rederiet att utrusta fartyget med nya digitala skärmar i bar och tax free-butiker.

Huvudsyftet är att underlätta informationen till gäster och att öka försäljningen ombord. Smartsign, som under fyra år har levererat mjukvara till rederiet, får nu utökat förtroende för en total systemlösning för både terminal och fartyg.

– För oss är Birka Paradise en tung referens och en attraktiv marknadsplats där vi kan visa upp hur bra produkter vi har inom digitalt signage, säger Johan Hårdén, VD på Smartsign AB.

– Birka Paradise är för många synonymt med ett kryssningsfartyg som ger lite mer och det förpliktar naturligtvis att ha en modern teknik med digital skyltning för våra kunder, säger Lars Näslund, VD på Birka Cruises.

Om Smartsign

Smartsign grundades 1998 och är en leverantör som utvecklar och säljer programvara för fjärrstyrning av digitala skärmar. Programvaran är en paketerad svensk produkt och används idag inom både internkommunikation samt extern kommunikation. I kundbasen finns bl.a. Green Cargo, Forex Bank, Skandia, Outokumpu och flertalet skolor och kommuner. Smartsign har idag avtal med världens ledande distributörer och har även avtal med världens ledande leverantörer inom LCD och plasmaskärmar. Mer information på www.smartsign.se

Om Birka Cruises

Birka Cruises, ett bolag i Eckerökoncernen, bedriver sedan 1971 passagerartrafik från Stockholm. Rederiet gör dygnskryssningar med Birka Paradise 7 dagar i veckan Stockholm-Mariehamn-Stockholm. Sommartid även weekendkryssningar till olika destinationer runt Östersjön. Kryssningsverksamheten är miljöcertifierad enligt ISO 14001. Fartyget är Östersjöns mest miljöanpassade och uppfyller kraven på två nya miljöklasser Comfort Class och Clean Design. Mer information på www.birka.se