Universal Music Sweden

Smashing Pumpkins "The Aeroplane Flies High" har release den 29 juli

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2013 09:20 CEST

Billy Corgan och hans Smashing Pumpkins föddes som ett spretigt indieband och växte till att bli ett av 1990-talets i särklass mest firade rockgrupper. Deras andra (”Siamese Dream”) respektive tredje album (”Mellon Collie and the Infinite Sadness”) tillhör decenniets tongivande album. Samlingsalbumet ”The Aeroplane Flies High”, som gavs ut 1996 och innehöll låtar som ej getts ut på albumen, rusade också uppför listorna och sålde platina.

Nu har Corgan satt ihop den optimala återutgivningen av plattan, i inte mindre än fyra olika versioner, inklusive download, dubbel-CD, vinyl-box och – inte minst – en deluxeutgåva, med hela fem CD och DVD och där 33 låtar vuxit till 104, varav 14 på DVD. På denna läckra utgåva samsas de ursprungliga EP-spåren med singelbaksidor, demos och liveupptagningar från bandets storhetstid under andra halvan av 90-talet.

Allt förpackat i en snygg box som även innehåller bl.a. en 46-sidig bok med kommentarer av Billy Corgan.