Aspelin Motek

Smidig, lätt och kraftfull borrmaskin med fyra växlar och brett användningsområde

Pressmeddelande   •   Jul 05, 2012 05:50 CEST

Aspelin-Motek AB´s (Motek) program från Protool breddas kontinuerligt med nya maskiner. En av de senaste nyheterna är borrmaskinen Protool PDP 20-4 DEC som utmärks av att den har ett mycket brett  användningsområde. Den nya maskinen betecknas som en multiborrmaskin för att illustrera de möjligheter som finns att använda den som t ex skruvdragare, vinkelskruvdragare, gipsskruvdragare och vinkelborrmaskin. Med Protools FastFix-system går det mycket snabbt att byta tillbehör på Protool PDP 20-4 DEC och till den nya maskinen finns också ett omfattande tillbehörsprogram.

Protools målsättning vid utvecklingen av Protool PDP 20-4 DEC har varit att ta fram något som kan liknas vid ett maskinkoncept och som kan täcka in många olika behov på en arbetsplats. Att resultatet blivit en multiborrmaskin förenklar när det i vissa situationer kan vara aktuellt att ha tillgång till en höghastighetsborr med eller utan slag för borrning i  t ex trä och tegel, och i andra situationer behövs en kraftfull skruvdragare för skruvning i t ex metall.

Samtidigt som den nya maskinen har gjorts mångsidig har även ergonomin stått i fokus vid utvecklin-gen. Målsättningen har varit att kombinera en kraftfull maskin med låg vikt och kompakt format vilket är viktigt dels för att minska arbetsbelastningen vid långvarig användning, dels för att förenkla arbetet vid trånga arbetsmoment. Protool PDP 20-4 DEC väger endast 1,8 kilo och den är 10 cmkortare jämfört med konventionella borrmaskiner. Något som också förenklar arbetet är kabellängden på hela7,5 metersamt att maskinen som standard är utrustad med fyra LED-lampor som lyser upp arbetsområdet i mörka utrymmen.

Höghastighetsborr med fyra växlar eller skruvdragare med en växel

Att det på Protools nya maskin är enkelt att skifta mellan fyra olika växlar vid borrning samt till en växel när det behövs extra kraft vid skruvning har stor betydelse för mångsidigheten. Med den första växeln är varvtalet 0-400 varv/min, vid växel två 0-800 varv/min, växel tre 0-1 900 varv/min och vid den fjärde växeln 0- 4 000 varv/min. Borrkapaciteten i trä är upp till50 mm, i stål upp till18 mmoch i tegel upp till20 mm. Vid skruvning i trä och metall klarar Protool PDP 20-4 DEC upp till 8 x300 mm.

Protool PDP 20-4 DEC har en s k EC-motor vilket gjort det möjligt att förena krav på låg energi-förbrukning (705 W) och mycket maskinkraft. Den nya multiborrmaskinen är så kraftfull att den kan jämföras med maskiner  som har en effekt på 850 watt. Protolos nya maskin varnar genom ljudsignal för överbelastning och har även ett överhettningsskydd i form av både ljussignal och säkring. Maskinen levereras i systainer (SYS AS 2 TL) med Centrotec chuck, bitshållare, bits, 13 mmsnabbchuck och ett extra handtag.

För mer information kontakta:

www.motek.se finns under ”Media/Press” högupplösta bilder för nedladdning och på hemsidan finns även en direktlänk till Motek Sveriges kanal på Youtube med demonstrationsfilmer av olika verktyg.

Fakta om Aspelin-Motek AB och Motek-koncernen

Aspelin-Motek AB (Motek) har sedan 1979 som direktleverantör marknadsfört verktyg och infästnings-produkter till främst bygg- och anläggningsbranschen samt pall- och emballageindustrin i Sverige. Sedan 1986 ägs företaget av koncernen Motek AS i Norge som även har dotterbolag i Danmark och Finland. Koncernen har en årsomsättning på cirka 600 MSEK och drygt 220 medarbetare.

Motek i Sverige marknadsför produkter från Bostitch (spikmaskiner och kompressorer), Protool (elverktyg för byggbranschen), Stanley Fatmax Xtreme (handverktyg), Gjerdesågen (bl a bygg- och montagesågar) samt Moteks egna sortiment med infästningsprodukter. Huvudkontor, centrallager, försäljnings- samt serviceavdelning ligger i Eskilstuna. Motek är kvalitetscertifierat enligt ISO 9001:2000 samt miljöcertfierat enligt ISO 14001:2 001.