G A Lindberg ChemTech AB

Smörjmedelsnytt

Pressmeddelande   •   Feb 25, 2013 08:32 CET

Hej bäste kund,
Kina, numera är världens största och snabbast växande bilmarknad. Ifjol växte den med över 30 procent. Påverkning av utsläpp har satt press på biltillverkarna. Utvecklingen av motorer har accelererat kraftigt de senaste 5 åren. Man pratar om att tillverkarna har kniven mot strupen och pistolen mot tinningen för att minska utsläppen. Vi i Sverige tycker att bensinen har blivit alldeles för dyr, men faktiskt så spar vi omkring 250kr på 1000 mil med dagens bil, jämfört med en 5 år gammal på grund av lägre bränsleförbrukning. Men även bränslen anpassas för att kunna uppfylla individuella klimatmål. T.ex. så har vi 5% etanol i 95-oktanig bensin och även biodiesel. Sedan maj 2011 har det varit ok för bensinbolagen att ha upp till 10% etanol i bensin men än så länge har man inte infört detta. En av anledningarna är att inte alla bilar kan köra på detta.(98-oktan är ej utspädd)

Black Sludge
I och med den snabba utvecklingen på motorer och nya bränslen så ställs nya hårdare krav på Motoroljor. Bränslen och avgaser kommer ner i motoroljan och skapar föroreningar. Black Sludge är ett känt problem på marknaden och kvalité och riktiga godkännandenär viktiga. ACEA 2010 med fokus på black sludge är inte implementerat än, samtidigt som ACEA 2012 pågår. Biltillverkarna hinner inte vänta utan sätter egna krav. Detta är en av anledning till att det accelererar i antal olika oljor. Mobil 1 är numera en serie av Motoroljor som täcker i stort sett alla moderna bilar och de senaste biltillverkarnas krav.

Mobil 1 ESP 0W40
Är det senaste tillskottet i Mobil 1 Serien som vi har tagits in i Sverige. Det som utmärker nya Mobil 1 ESP 0W40 är att den är godkänd enl. dexos2™ vilket är det senaste kravet från GM och gäller bilar från 2010 och framåt. Mobil 1 ESP 0W40 är även anpassad för kraven på Europeiska bilar som: Mercedes-Benz, BMW, VW, Porsche

Dexos™

Är specifikationer utvecklat av GM:s ingenjörer på avdelningen "fuel and Lubes". Detta för att klarar dom hårdare kraven som GM har i likhet med andra biltillverkarna. Dexos™Mobil har mycket höga krav på utgivet material, så när du läser på Mobil datablad eller flaska så kan du vara säker på att oljan är godkänd och uppfyller spec

– Bättre viskosimetriska egenskaper och minskad friktion i motorn vilket bidrar till förbättrad bränsleekonomi

– Skydd av dieselmotorer mot skadliga sot avlagringar.

– Skall förlänga livslängden hos katalysatorn.

– Bättre hantera oxidation och uppbyggnad av avlagringar och därmed skydda avgasreningssystemet (ESP) samt säkerställa dess funktion.

– Oljan skall vara tålig och stabil. Den skall motstå nedbrytning under hela bytesintervallet, och prestera på topp under längre tid.

För den som önskar fördjupa sig vidare www.gmdexos.com

Lägre viskositet
SAE International har numera godkänt en ny viskositetsgrad SAE 16. Denna kommer att ta plats i SAE J300 standarden som ett tunnare alternativ till SAE 20 och till andra icke vinter oljor. Lägre viskositet

För mer information om produkter från Mobil klicka här

Mats Svensson
2013-02-12

Vi erbjuder våra kunder helhetslösningar inom; Sammanfogning/limning/tätning, smörjning, skäroljor/vätskor för metallbearbetning, rostskydd, rengöring och produkter för elektronikproduktion. Tillsammans med våra doseringssystem så får ni alltid rätt mängd på rätt plats oavsett produkt. En helhetslösning från oss innebär självklart att ni får en fungerande produkt/lösning för produktion och underhåll, utöver detta får ni även leveranser av önskad produkt enligt era önskemål i rätt tid.

Tillsammans med en god totalekonomi.

Produkterna/lösningen ska naturligtvis uppfylla gällande lagar och regler, både vad det gäller yttre och inre miljö. Vi ställer kostnadsfritt upp med härdplastutbildningar för våra kunder.

Vårt rikstäckande återförsäljarnät hjälper dig med snabba leveranser och lokal lagerhållning av alla våra produkter.