Easyart

Smygtitt på Konsttrenderna 2011

Pressmeddelande  •  2010-12-22 11:52 CET

I januari kommer Easyarts rapport om det kommande årets konsttrender ut men redan nu kan du ta en smygtitt på vad som gäller i konstvärlden under 2011.

Bland de mest påtagliga konsttrenderna ser vi antika kartor samt vintageposters av konstnärer som Alphonse Mucha, Henri de Tolouse Lautrec och Theophile-Alexander Steinlen, med fokus på studier av vardagslivet och exhotiska silhuetter. Organiska motiv kommer också alltmer. Vi ramar in linjära målningar och teckningar med levande motiv som fåglar, fjärilar och löv.

En annan stor konsttrend hämtas från modevärlden. Det handlar om järva geometriska former i svart och vitt men också i technicolor. Här finner vi konstnärer som Victor Vasarely, Oscar Reuterswärd, Vassily Kandinsky och Piet Mondrian.

Febern för texttavlor, inte minst den omåttligt populära postern "Keep Calm and Carry on", som nu finns tillgänglig i en rad olika färgvarianter och med humoristiska modifikationer, når en ny nivå och ger humorn allt större plats i heminredningen.

En trend som vi tar med oss från 2010 är svart och vit fotokonst, i synnerhet New York motiv men också mer udda motiv med personlig anknytning. Även popkonst i form av serieteckningar av konstnärer som Roy Lichtenstein och Sheila B får hänga kvar på tapeten.

Gällande litografier ser vi främst svenska folkkära konstnärer som Yrjö Edelmann, Lasse Åberg och Ulrica Hydman-Vallien men vi vågar även vräka på med granolitografier (osignerade begränsade upplagor) av världskändisar som Picasso, Chagall och Miro.

Slutligen vill jag nämna tavelväggar som en av de största konsttrenderna under det kommande året. Kring denna trend finns i princip inga regler. Tricket är att våga kombinera fritt bland olika motiv och stilar men också när det gäller rammaterial och färger. Det kan bli överraskande snyggt och dekorativt men framförallt tycker jag att en tavelvägg alltid är ett personligt och kul inslag i heminredningen.

Stéphanie Olsson

Se även:

Läs mer om vad Easyart säger om aktuella konsttrender på hd.se http://hd.se/bostad/2010/12/18/satt-kartan-pa-vaggen

Easyart.se Nordens ledande konstshop på nätet där du kan välja bland över 100.000 fantastiska konsttryck, canvastavlor, affischer, fotografier och litografier. Du finner allt från klassiska verk av berömda konstnärer till de senaste trenderna. Företaget grundades 1999 av konstälskare som en online outlet för att göra ett brett utbud konst överkomligt och tillgängligt för många. Vi är vana vid att jobba med pressen och ställer gärna upp med högupplösta produktbilder och produktlån.

You haven't completed the steps for your Hosted Newsroom