Piab AB

Snabb hantering av heta ytor sparar energi för plastindustrin

Press Release   •   Oct 01, 2012 10:27 CEST

Piab, en ledande tillverkare av industriell vakuumteknologi, introducerar ett nytt material för sin produktgrupp piGRIP® sugkoppar och även för de mindre bälg (B)- och universalmodellerna (U).

Materialet – HNBR är känt för överlägsna mekaniska egenskaper som utmärkt hållbarhet, slitage- och nötningsbeständighet. Materialet ger en förlängd livslängd jämfört med konventionella sugkoppsmaterial.

En viktig applikation för detta nya sugkoppsmaterial är formsprutning. Processen att plocka delar från en gjutform kan nu starta tidigare utan att behöva vänta på att verktyget eller delen kyls ner. Materialet ger fördelar som kortare cykeltider och i många fall behövs mindre energi för nedkylningsprocessen. Ju snabbare som roboten plockar delar från gjutformen, ju fler delar kan produceras. Andra applikationer är hantering av vindrutor, vägg- och golvplattor, keramik, porslin och andra form- och gjutningsarbeten med hög automationsgrad.

Sugkopparna är silikonfria (PWIS-fria) vilket betyder att de kan användas för hantering av delar före målningsprocessen. De lämnar inga märken och kan också användas på känsliga ytor som till exempel glas.

De unika konfigurerbara piGRIP® sugkopparna finns i HNBR-materialet i fyra storlekar från 29-79 mm. Detta plus många olika kombinationer av fästen och bälgar gör det enkel att hitta rätt kopp för din applikation. För att göra ett komplett program för hantering av mindre delar, så finns materialet också för mindre bälg- och universalkoppar (B och U) i storlekar från 10-20 mm.

Piab grundades 1951 och har tagit fram innovativa lösningar som förbättrar energieffektiviteten, produktiviteten och arbetsmiljön hos vakuumanvändare runt om i världen.
Som en tillförlitlig partner till många av världens ledande tillverkare utvecklar och tillverkar Piab en komplett uppsättning av vakuumpumpar, vakuumtillbehör, vakuumtransportörer och sugkoppar för ett stort antal processer inom automatiserad materialhantering och fabriksautomatisering.
Piab använder COAX®, en helt ny dimension inom vakuumtekniken, i många av sina ursprungliga produkter och lösningar. COAX® cartridge är mindre, energieffektivare och tillförlitligare än konventionella ejektorer, och kan integreras direkt i maskinerna. Detta möjliggör konstruktion av ett flexibelt modulärt vakuumsystem.
Piab har en världsomspännande organisation med dotterföretag och distributörer i fler än 50 länder, med huvudkontor i Sverige.