Piab AB

Snabb responstid med COAX® in piGRIP®

Press Release   •   Jun 03, 2013 15:01 CEST

Piab, en ledande leverantör av industriell vakuumteknologi, erbjuder sin patenterade COAX®-teknologi i en ny decentraliserad vakuumenhet vid namn COAX® in piGRIP®. COAX® är den mest energieffektiva ejektorteknologin baserad på ett flerstegskoncept för att skapa vakuum med hjälp av tryckluft.

Decentraliserade COAX® in piGRIP® passar perfekt för krävande (läckande och/eller höghastighets-) vakuumapplikationer där mindre delar/objekt ska flyttas. Några exempel är säckhantering, säcköppning och hantering eller palletering av små lådor. Applikationerna återfinns huvudsakligen inom livsmedels-, konsument-, kosmetik- och läkemedelsindustrin.

Vakuumsystem för att hantera/hålla material med koppar kan decentraliseras eller centraliseras. Ett decentraliserat vakuumsystem är ett system där vakuum genereras oberoende för varje sugkopp vid användningsstället. Det finns några stora fördelar med ett decentraliserat system, till exempel: snabb responstid, snabb frisläppning av objekt, hög systemsäkerhet (inga läckage) och hög energieffektivitet tack vare obefintlig förlust av vakuumflöde.

Många olika sugkoppar kan konfigureras i piGRIP®-programmet för att bemöta specifika applikationsbehov. De konfigurerade enheterna kan monteras på vanliga profilsystem i aluminium tack vare de profilerade monteringssatserna. En låg total bygghöjd (infällda koppar) och möjligheten att montera i flera olika riktningar sparar utrymme på en lyftanordning.

Tillbehör såsom vakuumvakter och backventiler kan anslutas till de extra vakuumportarna på enheten för att förbättra systemets produktivitet och pålitlighet.

Piab grundades 1951 och har tagit fram innovativa lösningar som förbättrar energieffektiviteten, produktiviteten och arbetsmiljön hos vakuumanvändare runt om i världen.
Som en tillförlitlig partner till många av världens ledande tillverkare utvecklar och tillverkar Piab en komplett uppsättning av vakuumpumpar, vakuumtillbehör, vakuumtransportörer och sugkoppar för ett stort antal processer inom automatiserad materialhantering och fabriksautomatisering.
Piab använder COAX®, en helt ny dimension inom vakuumtekniken, i många av sina ursprungliga produkter och lösningar. COAX® cartridge är mindre, energieffektivare och tillförlitligare än konventionella ejektorer, och kan integreras direkt i maskinerna. Detta möjliggör konstruktion av ett flexibelt modulärt vakuumsystem.
Piab har en världsomspännande organisation med dotterföretag och distributörer i fler än 50 länder, med huvudkontor i Sverige.