Vectura

Snabbaste resan är sällan den grönaste

Pressmeddelande   •   Jun 23, 2011 08:00 CEST

Möjligheten att ta sig snabbt till Stockholm varierar stort mellan länen. I relation till avståndet har invånare i Umeå, Halmstad, Härnösand och Malmö bäst möjlighet att ta sig snabbt till huvudstaden. Bara fyra länshuvudorter har tåget som snabbaste resealternativ. Det visar väg- och järnvägskonstruktören Vecturas restidsbarometer i juni.

I relation till avståndet har invånare i Umeå, Halmstad, Härnösand och Malmö bättre möjligheter att snabbt ta sig till Stockholm än invånarna i andra länshuvudorter. I Jönköping, Karlskrona, Falun och Kalmar har man sämst möjlighet att snabbt ta sig till huvudstaden.

– Avstånden påverkar men är inte helt avgörande för restiden. I vissa regioner går vägar och järnvägar lite omvägar för Stockholmsresor samtidigt som avståndet är för litet för att en flygresa ska ge någon tidsvinst, säger Thomas Rebermark, marknadschef vid Vectura.

Vectura har beräknat den kortaste restiden från landets länshuvudorter till Stockholm. Jämförelsen omfattar den snabbaste resan oavsett färdmedel. Restiden varierar stort från 54 minuter från Uppsala till 3 timmar och 17 minuter från Luleå. Statligt ägda Vectura vill med restidsbarometern visa hur infrastrukturen kan bidra till att minska avstånd och öka möjligheten att arbeta och bo i hela landet.

Tåget är sällan snabbast
Bara fyra länshuvudorter, Gävle, Uppsala, Västerås och Karlstad har tåget som snabbaste resalternativ.

– Man kan förstå om flyget är snabbast från Luleå och Umeå. Tåget är det mest klimatvänliga alternativet, men är inte snabbast ens på halvlånga avstånd från Stockholm, till exempel från Örebro, Nyköping och Linköping. Den stora fördelen med tåg är att man kan använda restiden till läsning, arbete eller vila, säger Thomas Rebermark.

Så är beräkningen gjord
Vecturas restidsbarometer jämför den kortast möjliga restiden mellan stadshuset i huvudorten för varje län och riksdagshuset i Stockholm. I undersökningen ingår alla resealternativ, oavsett färdmedel, som inleds mellan kl 6.00 och 8.59 onsdag den 8 juni 2011. Orterna rankas efter restid respektive avstånd fågelvägen. Resealternativen är framtagna med webbverktyget Resrobot.se.

Se hela jämförelsen län för län här

Kontakt:
Thomas Rebermark, marknadschef vid Vectura, 010-484 54 08

Vectura är marknadsledande teknikkonsulter inom transportinfrastruktur och rörelseplanering. Vectura löser komplexa transportutmaningar och står för ett unikt kunnande i samspelet mellan transportslagen. Vi hjälper våra kunder att utveckla hållbara transportsystem och erbjuder tjänster inom utredning och analys, projektering, bygg- och projektledning samt drift och underhåll. Vi är 1200 konsulter och finns på 40 orter i Sverige, Norge och Danmark. Läs mer om Vectura på www.vectura.se