Snabboteket AB

Snabboteket vann 3:e pris i Venture Cups Sverigefinal!

Pressmeddelande   •   Jun 09, 2011 08:21 CEST

Snabboteket tog ikväll hem 3:e priset i Sverigefinalen av Venture Cups affärsplanstävling på Grand Hotell i Stockholm. Snabboteket vann därigenom 50 000 kr i kontanter och konsulttimmar från McKinsey till ett värde av 1 mkr.

Venture Cup är en nationell organisation som stöttar nystartade bolag genom feedback och prispengar. En vinst i denna tävling bekräftar från externt plan att Snabbotekets affärsidé är helt rätt och har stor potential att slå igenom inte bara i Sverige utan även internationellt.

När omvandlandet av apoteksmonopolet kom valde de flesta endast att öppna ett nytt apotek och sälja läkemedel enligt ett gammalt koncept. Det Snabboteket gör annorlunda är att de ger möjligheten att sälja läkemedel i helt nya kanaler i ett nytt format, med ett nytt sätt att angripa apoteksmarknaden.

Genom att packa de starkaste varumärkena i portionsförpackning, allt i enlighet med "grab and go"-kulturen utnyttjar vi möjligheten att nå ut i många nya försäljningskanaler, säger Snabbotekets VD Johan Bergenholtz. Den unika förpackningsstorleken ger kunden möjlighet att lindra sina besvär just där, just då, när behovet uppstår! Samarbete har redan inletts med några av marknadens största försäljningskanaler och intresset för Snabbotekets koncept är stort.

Snabboteket erbjuder receptfria läkemedel och apoteksprodukter i mindre förpackningar för direkt konsumtion i nya försäljningskanaler. Produkterna kommer främst att finnas där folk är "on the go". Exempelvis tåg, färjor, flygplatser, bensinstationer etc.

Snabboteket AB har sitt säte i Malmö på inkubatorn MINC. Bolaget startades av Johan Bergenholtz, Jacob Lönroth, Filip Larsson samt Elisabet Joelson.