Vianor

Snabbserva bilen före sportlovsresan

Pressmeddelande   •   Feb 18, 2010 11:01 CET

Sportlovet ställer stora krav på bilen. Den lastas till max med skidbox på taket och bilens teknik får verkligen anstränga sig för att klara av den stränga kylan på fjällen. Bra tips är att snabbserva bilen och du känner dig mycket lugnare på sportlovsresan.

Bilen som huvudsakligen körs inne i en stad ställs inför betydligt tuffare krav under sportlovsresan till fjällen. Den ska klara av att säkert transportera hela familjen med full packning och starta i oftast betydligt kallare klimat än hemma.

– Det är inte roligt att åka iväg och vara orolig över om bilen verkligen klarar av resan. Därför är det klokt att snabbserva bilen före resan. Vi kollar alla viktiga delar på bilen, till exempel att batteriet är i gott skick samt att kylar- och spolarvätskan klarar av den stränga kylan, säger Fredrik Axelsson, Produktchef på däckkedjan Vianor.

Avgörande för en säker sportlovsresa med en fullastad bil är att bilen har bra vinterdäck. Enligt lagen ska mönsterdjupet vara minst 3 millimeter, men Vianor rekommenderar ett mönsterdjup på fyra, fem millimeter för att däcken ska ge ett säkert grepp. De minst slitna däcken ska monteras bak, oavsett om bilen är framhjuls-, bakhjuls- eller fyrhjulsdriven.

– En fullastad bil kräver mer luft i däcken. Mycket last och för lite luft i däcken är en farlig kombination. Vid normal körning märker man ingen skillnad, men vid en häftig undanmanöver kan resultatet bli en svår sladd. När vi gör snabbservice på bilen kollar vi även däckens skick och fyller på lite extra luft, säger Fredrik Axelsson.

I takboxen ska inte lastas för tunga saker. Den väger 10-30 kilo och en medelstor bil får ha cirka 100 kilo last på taket, boxens vikt inkluderad. Den högsta tillåtna takvikten anges i bilens instruktionsbok eller registreringsbevis. Huvudregeln är att de tyngsta sakerna ska lastas i bagageutrymmet. Det är även viktigt att surra fast lasten i boxen. Vid än häftig väjning eller inbromsning kastas de lösa grejerna runt i boxen och då kommer stora krafter i rörelse som kan leda till en farlig sladd.

Efter sportlovsresan bör takboxen tas bort så fort som möjligt. Den ökar luftmotståndet vilket gör att bilen drar extra bränsle, även om boxen är tom.

För ytterligare information kontakta:

Vianor AB, Fredrik Axelsson, Produktchef. Tel 070-109 3343, fredrik.axelsson@vianor.com

www.vianor.se