Rebtel

Snabbväxande Rebtel i rak kurs mot en halv miljard i omsättning och 17 miljoner användare

Pressmeddelande   •   Maj 23, 2012 08:00 CEST

Rebtels mVoIP-tjänst för gratis telefoni tar marknadsandelar och fortsätter sin rekordsnabba tillväxt med närmare en halv miljon nya användare i månaden. Företaget väntas växa med 40 procent under 2012.

Svenska Rebtel, världens största mobila IP-tjänst efter Skype, har nu 17 miljoner användare globalt och varje månad strömmar det in en halv miljon nya användare.

Rebtels omsättning ökade med 55 procent under 2011 och landade på drygt 400 miljoner kronor (60 miljoner USD). Mer än en halv miljard samtal har genomförts via Rebtel, vilket motsvarar två miljarder minuter av loggade samtal.

- 2011 var ett fantastiskt bra år för oss, säger Rebtels VD Andreas Bernström. Våra nya smartphone-appar togs väldigt väl emot och vi hade 13 gånger fler nedladdningar i det fjärde kvartalet, jämfört med det tredje kvartalet.

Rebtel har varit lönsamt sedan 2010, och den genomsnittliga intäkten per användare (ARPU) uppgår till drygt 160 kr/månad (24 USD/månad), vilket är tre gånger högre än Skypes genomsnittliga intäkt per användare.

–      2012 har också börjat jättestarkt, säger Andreas Bernström. Med vår kommande iPad app-release och de kontinuerliga förbättringarna av alla appar ser 2012 ut att bli ett fantastiskt år, och vi väntas öka vår omsättning med 40 procent. Vi kommer fortsätta vår satsning inom produktutveckling och anställa ännu fler personer, så att vi kan fortsätta leverera världens bästa VoIP-tjänst.

Rebtel har bra förutsättningar för fortsatt tillväxt. Rebtel har väldigt hög kundlojalitet, och företagets kundnöjdhetsundersökning (december 2011) visar att 96 procent av användarna skulle rekommendera Rebtel till en vän. Kundrekommendationerna och den organiska kundtillströmningen är viktiga för bolagets tillväxt, då det svarar för mer än två tredjedelar av nya användare. Apparna har också högt genomsnittsbetyg, 4,5 av 5, i App Store (iPhone) och Google Play (Android).

Marknaden för mVoIP väntas uppgå till 410 miljoner användare 2015, enligt Infonetics Research (2011), vilket är en tiofaldig ökning sedan 2010. De årliga totala intäkterna för mVoIP-samtal kommer att uppgå till 36 miljarder USD år 2016 (Visiongain 2011).

För mer information om Rebtel kontakta:
Anna Ålenius Mathson, Head of Communication & PR
E-post: anna.alenius.mathson@rebtel.com

Du hittar fler nyheter i Rebtels pressrum.

Följ oss: Twitter LinkedIn Youtube G+ Facebook MyNewsdesk

Om Rebtel
Rebtel är världens största leverantör av mobil IP-telefoni, efter Skype. Idag har den snabbväxande tjänsten mer än 17 miljoner användare som tillsammans ringer över en miljard minuter per år. Under 2012 kommer företaget att omsätta 600 miljoner kronor (85 miljoner USD). Användarna ringer helt gratis eller till lågt pris med appar för smartphone, PC och från vanliga telefoner. Rebtel har 80 anställda på huvudkontoret i Nacka Strand, Stockholm. För mer information, eller för att testa Rebtel, besök www.rebtel.com.