Piknik

”Snacka om kaos!” – en viktig bok om att våga prata om problem

Pressmeddelande   •   Jul 15, 2009 11:41 CEST

Missbruk, stölder, slagsmål, olyckor, rymningar och skolbråk... Via myndighets- och dagboksanteckningar får du följa en ung tjejs tidvis kaotiska tonårstid.

Ur ett mor- och dotterperspektiv berättar Maria och Angelika Langen öppet om sina personliga upplevelser av det som hänt - och om hur de kommit vidare. Boken innehåller också en rad konkreta råd och tips om vad familjer kan göra i snarlika situationer.

Genom att dela med sig av sina erfarenheter och lärdomar hoppas författarna väcka tankar, förmedla hopp och ge andra familjer kraft att ta tag i problem som för stunden känns oöverstigliga.

Det här är en bok om att det går att ta sig igenom det mesta. Men det gäller att se problemen först, våga prata om dem och förstå när det är dags att be om hjälp. Boken vänder sig till föräldrar, unga eller närstående, men också till de som jobbar med barn och ungdomar.

Om författarna
Angelika Langen är idag 20 år och jobbar just nu inom hotell- och restaurangbranschen. På sikt hoppas Angelika kunna jobba med att ge stöd till andra ungdomar och föräldrar som har hamnat i svårigheter av olika slag. Som ett första steg har hon startat ett eget företag och vidareutvecklat sig till certifierad sorgbearbetare för att hjälpa andra att bearbeta olika typer av förluster.

Maria Langen jobbar som kommunikationsstrateg. Hon är också certifierad sorgbearbetare och har de senaste åren jobbat med krisberedskap och kriskommunikation i alla dess former. Maria driver tillsammans med sin man företaget Sverredal & Langen AB som även omfattar Svenska Institutet för kriskommunikation. Maria har tidigare skrivit böckerna "Drömwebben", "Drömwebben 2.0" samt är medförfattare till "Intranätboken".

Mer information
"Snacka om kaos!" ges ut av bokförlaget Piknik. För recensionsexemplar och/eller kontakt med författarna hör av dig till Lisen Almgren, forlag@piknik.se eller 0709-32 66 02.

Boken kommer ut i juli och kan beställas via Bokrondellen eller direkt från förlaget.