SIBA AB

Snart blir det svart i rutan – sista digital-tv-övergången påbörjas

Pressmeddelande   •   Aug 22, 2007 09:04 CEST

Snart blir det svart i rutan – sista digital-tv-övergången påbörjas – SIBA har fördubblat försäljningen på digitalboxar i nedsläckningsområdena.

Nu avslutas nedsläckningen av det analoga tv-nätet i Sverige. Den 3 september har turen kommit till Värmland och Västerbottens län. På hemelektronikföretaget SIBA märker man av övergången. I Karlstad har försäljningen av digitalboxar ökat med över femtio procent i sommar. Och fortfarande frågar många kunder vad som krävs för att kunna titta på tv.

Om knappt två veckor blir det svart i rutan i Värmland. Många har förberett sig inför övergången till digital-tv. Men fortfarande är det flera kunder som undrar vad som gäller när det analoga tv-nätet byts ut mot digitalt. På SIBA i Karlstad har försäljningen av digitalboxar ökat med över femtio procent i sommar. Och ytterliggare försäljningsökningar väntas närmare nedsläckningsdatumet den 3 september.

– Kunderna är medvetna om att övergången är på gång men många undrar fortfarande hur det kommer att påverka dem och vad de behöver för att kunna titta på tv i framtiden, säger Johan Berg, tillförordnad butikschef på SIBA Karlstad.

Kundernas vanligaste frågor är, enligt en undersökning bland SIBAs säljare, om det krävs en box till varje tv-apparat i hushållet och om det går att spela in från en kanal och samtidigt titta på en annan.

– Har man flera tv-apparater i hemmet behöver man oftast en box till varje tv, men det finns även digital-tv-mottagare som kan kopplas till flera olika tv- och videoapparater samtidigt. Vill man spela in en annan kanal än den man tittar krävs också två olika boxar eller en box med dubbla mottagare, säger Johan Berg.

Men som kund finns det även andra aspekter att ta hänsyn till.
– Det gäller att utgå från sitt boende - villa eller hyreshus. Villaägare bör se över antenn och kablar. En gammal antenn kan medföra att det blir svårt att ta emot de digitala sändningarna och bilden blir väldigt oskarp, säger Johan Berg. Vilket kanalutbud som önskas är också något att tänka på. En fråga att ställa sig är om de fria kanalerna som erbjuds i marknätet räcker eller om programutbudet ska utökas.

Fakta
I dag saknar nära 200 000 svenskar tillgång till digitala tv-sändningar i marknätet. Nu väntar den femte och sista etappen av den digitala TV-övergången. När den är avklarad kommer det digitala nätet att täcka 99,8 procent av Sveriges befolkning. Den sista etappen startar den 3 september då Västerbotten och Värmland går över till enbart digital tv-sändningar i marknätet. Därefter, den 24 september, är det Göteborgsområdet, Bohuslän och Dalslands tur och den 15 oktober avslutas övergången i Skåne och Blekinge.