SLO - Svensk Limousineorganisation

Snart blir det tillåtet att dricka champagne på sitt bröllop?

Pressmeddelande   •   Okt 09, 2012 21:00 CEST

Den 5 oktober gick motionstiden ut för våra folkvalda riksdagsledamöter. Bland de 3245 motionerna är det en motion vi håller särskilt varmt om hjärtat. De båda moderaterna Johan Hultberg och Jan R. Andersson belyser frågan kring trafikservering.

Som lagen är utformad idag är det endast tillåtet att förutom på sedvanliga restauranger, servera alkohol på tåg, fartyg och flyg. Lagen är från 1977 och måste se över. Likväl som att man skall kunna ta en stänkare på flygplanet eller en flaska rödtjut på tåget borde man kunna dricka en kall öl på en charterbuss eller lite champagne i limousinen på sitt bröllop.

- De två sistnämnda exemplen är inte möjliga med rådande lagstiftning. Svensk Limousineorganisation med sina drygt 20 medlemsföretag välkomnar motionen och hoppas att riksdagen fattar ett klokt beslut, säger Pierre Lago, förbundsordförande Svensk Limousineorganisation.

- Det är viktigt att frågeställningen kommer upp på agendan. Våra kunder förväntar sig lyx, glamour och lite champagne på en limousineresa. En av de vanligaste frågorna våra chaufförer får (förutom hur lång bilen är) är "var är skumpan".

- Alla våra medlemsföretag innehar trafiktillstånd och chaufförerna innehar taxiförarlegitimation och enligt vår mening skulle vi klara av att servera och låta kunderna dricka alkoholhaltiga drycker, exempelvis champagne på en bröllopsresa, avlsutar Pierre Lago, ordförande i SLO.

Svensk limousineorganisation, SLO, är branschförbundet för limousineföretag som bedriver seriös limousineservice med förlängda amerikanska bilar. Alla registrerade företag med minst en limousine och för trafiktillstånd för taxi är välkomna som medlemmar.

www.slo.nu

Mer information: