Spendrups Bryggeri AB

Snart får även ölälskarna glas i världsklass: Jens Spendrup och Torsten Jansson förenar hantverk och njutning

Pressmeddelande   •   Dec 10, 2009 08:48 CET

I år inleddes ett nära samarbete mellan Spendrups och Orrefors som kommer resultera i vackra och väl anpassade glas för njutningsdrycken öl. Entreprenörerna Jens Spendrup och Torsten Jansson har många gemensamma nämnare däribland stort engagemang , drivkraft och möjlighetsfokus. Ett samarbete dem emellan låg därför nära till hands och att ta fram de optimala ölglasen var ett självklart steg för de båda.

Spendrups och Orrefors, med superentreprenörerna Jens Spendrup och Torsten Jansson i spetsen, vilar båda på långa traditioner och ett gediget hantverk. Deras idé om vackra, goda och smakfulla ölglas föddes för länge sedan och blev verklighet under våren 2009.

Jens Spendrup, med ett genuint intresse för att brygga öl, talar sig ofta varm för att öl skall serveras på rätt sätt. En rätt tempererad öl med vacker skumkrona i rätt glas förhöjer upplevelsen. Jens är glad över samarbetet som höjer den svenska ölkulturen och stärker ölets plats på det dukade bordet.

- Det är ett sant nöje att få bidra till utformningen av de glas som vi tillsammans med Orrefors kommer att lansera under första kvartalet 2010, säger Jens Spendrup, vd på dryckesföretaget Spendrups. Bakom varje öl som lämnar bryggeriet ligger ett gediget hantverk. För att kunna njuta av en öl fullt ut spelar naturligtvis glasen en otroligt viktig roll. Att få samarbeta med Orrefors, som är bland de absolut främsta inom svenskt glashantverk, är en fantastisk möjlighet.

De nya ölglasen från Orrefors designas av Erika Lagerbielke, en av Sveriges främsta glasformgivare, och för att verkligen säkerställa att glasen blir perfekta för just öl involverades bryggmästare Johan Spendrup och sommelier och vinskribent Bengt-Göran Kronstam. Tillsammans bidrog deras olika kunskaper om hantverket och brygden till det som kommer att bli perfekta glas.

- Glaset är otroligt viktigt för helhetsupplevelsen när man dricker något - oavsett om det är ett bra vin eller ett gott öl. Jag är glad över att Orrefors, som första svenska glasbruk, kan leverera vackra glas som lyfter fram smak och doft i olika ölsorter på ett ypperligt sätt, säger Torsten Jansson, tf vd på Orrefors Kosta Boda AB.

Glasen kommer att presenteras vecka 10, 2010.

Bilder på Jens Spendrup och Torsten Jansson bifogas samt finns att ladda ner på www.spendrups.se/bildarkiv

För ytterligare information kontakta:
Jens Spendrup, vd Spendrups, mail: jens.spendrup@spendrups.se

Torsten Jansson, tf VD Orrefors Kosta Boda, mail:
torsten.jansson@nwg.se

Caroline Ekman, informationsdirektör Spendrups,
tfn: 0701-82 78 30, mail: caroline.ekman@spendrups.se

Eva-Marie Hagström, press- och informationsansvarig Orrefors
tfn: 0478-345 39, mail: eva-marie.hagstrom@orrefors.se

Orrefors Kosta Boda AB
Med sina fyra glasbruk Kosta, Boda, Orrefors och Åfors utgör Orrefors Kosta Boda en av nordens största glasbruksgrupper. Hjärtat av verksamheten finns i det småländska Glasriket, dit över en miljon besökare årligen vallfärdar. Sedan 2005 ägs Orrefors Kosta Boda AB av New Wave Group, som är ett tillväxtföretag som skapar, förvärvar och utvecklar märkesvaror åt profil- och konsumentmarknaden. Sin huvudsakliga verksamhet har New Wave Group främst inom kläd-, accessoar- och gåvosektorn.

Spendrups grundades 1897. Från början var vi ett bryggeri, idag är vi ett dryckesföretag med ett brett sortiment. Engagemanget och passionen är lika stor nu som då. För oss är alltid hantverket och dryckesupplevelsen i fokus. Bland våra varumärken finner du Spendrups, Norrlands Guld, Mariestads, Heineken, Loka, Schweppes, Pago, El Coto, Gallo, Bergstrands kaffe m fl. Familjeföretaget Spendrups är ett svenskt och oberoende dryckesföretag som förenar starka traditioner med nytänkande. Vi är idag ca 1300 medarbetare och omsätter ca 2,7 MDR. I Spendrupskoncernen ingår dotterbolagen Spendrups Vin, Gotlands Bryggeri och Hellefors Bryggeri. www.spendrups.se