Seminoff

Snart har Heidi Andersson 10 VM Guld.

Pressmeddelande   •   Maj 28, 2014 14:48 CEST

Förra året tävlade Heidi Andersson enbart i vänster arm. Hennes högerarm som hon normalt är starkast i och som hon helst tävlar med, hade råkat ut för en skada och fick därför vila. Heidi Andersson säger att när hon tävlar i vänster arm kan allt hända. Den är inte tillförlitlig och kan överraska åt alla håll. Heidi tycker att det är spännande, medan motståndarna upplever det som frustrerande. I fjol var det millimeter från ett EM-guld i vänstern, men nära skjuter som bekant ingen hare. I år blev utgången detsamma. EM silver och samma polska vann som förra året, Marlena Wawezyniak knep guldet i ohotad stil. Heidis plan var att lyckas bromsa henne i farten och ta det därifrån, men hon var överlägset bäst i domarens grepp. Domarens grepp betyder att domaren fixerar bägges händer i ett startläge, och så fort domaren släpper startas matchen. Vanligtvis startar man på signal, men om de tävlande inte kan enas om en startposition så bestämmer domaren och det ställer helt andra krav på reaktionstiden. I högern som Heidi också kunde tävla med i år, gick däremot allt enligt planerna. Där vann hon guldet, som förväntat. Inför det här året har Heidi Andersson tagit hjälp av Stefan Waltersson på Seminoff för att få en bättre kroppsbalans, bli mer allsidigt tränad och få hjälp med att periodisera sin träning. Hittills har Heidi Andersson varit otroligt grenspecifik. Ni har säkert sett henne i reklamfilmerna för Volvo lastvagnar. Där går hon bland annat armgång, tränar kondition med battle ropes och det är ungefär så som hennes träning ser ut till vardags. Plus mängder av grenspecifik träning för greppstyrka, olika vinklar, armstyrka med fokus på vinklar, mycket konditionsträning och givetvis bål, nu blir det att fokusera på resten av kroppen för att bli mer energieffektiv i träningen så att Heidi kan träna mer och smartare, för att utvecklas maximalt och samtidigt minimera skaderisken.

Heidi Andersson som är gift med den kände skidskytten Björn Ferry berättar att hon fått pussla mycket med familjen för att få till all träning. Hon driver eget företag, båda har tränat och tävlat på högsta elitnivå. Nu har Björn Ferry precis lagt bössan på hyllan och skidorna på vinden, till förmån för Heidis träning. Det innebär att Björn kan umgås mer med deras son Dante och att Heidi kan få fokusera 100% på sin träning och sitt tävlande. Målet i år är att ta sitt tionde VM-guld i September, nere i Litauen. Heidi Andersson tror att hennes erfarenheter av ”skarpa lägen” vid armbrytningsbordet, hennes rent muskulära utveckling som hon hoppas få efter att hon fått hjälp av Stefan Waltersson på Seminoff, tillsammans med hennes Norrländska jävlar anamma ska vara nyckeln till den tioende guldmedaljen.