Piratpartiet

Snart röstar parlamentet första gången om ACTA

Pressmeddelande   •   Maj 14, 2012 06:00 CEST

Under våren har Europaparlamentet behandlat det kontroversiella ACTA-avtalet som hotar slå upp ett nytt, och igenom förtryckande, ramverk för straff mot intrång i upphovsrätt och varumärken. Som ett av fem utskott som ska behandla frågan i detalj röstar idag utskottet för utvecklingsfrågor om sitt yttrande. Omröstningen kan sätta tonen för den vidare debatten, men yttrandet oroar Piratpartiets Amelia Andersdotter.

Europaparlamentets utskott för utvecklingsfrågor har under våren haft som uppdrag att belysa de effekter det så kallade ACTA-avtalet kan få för utvecklingsländer. Eftersom avtalet riskerar innebära allvarliga konsekvenser för tillgång till generiska mediciner, genom texter och förpliktelser inom både patenträtt och varumärkesrätt, har flera stora hjälporganisationsnätverk och industrin för generiska läkemedel uttalat sig mycket kritiskt mot avtalet. Men utskottets föredragande har valt att bortse från varningarna och vill istället godkänna avtalet.

- Dagens omröstning kommer att visa om Europaparlamentet har ett utskott för utvecklingsfrågor som verkligen tar unionens främsta aktörer i utvecklingspolitik på allvar, säger Amelia Andersdotter, ledamot för Piratpartiet i Europaparlamentet. Föredraganden har visat sig vara en frifräsare som bryr sig mycket lite om experter på området, och istället okritiskt gått på kommissionens linje.

- Det är nu som tonen sätts för resten av våren, säger Amelia Andersdotter. Resultatet i eftermiddag kan mycket väl vara avgörande för om parlamentet kan upprätthålla en bild av att vara medborgarnas representanter, som tar till sig av information och kunskap även från den icke-kommersiella sektorn, eller om parlamentet och dess utskott låter sig vilseledas av en kommission som inte förmår erkänna sina misstag.

Piratpartiet  är ett svenskt, politiskt parti som grundades 2006. Piratpartiet försöker svara på de nya frågor som de gamla partierna ännu inte förstått att de måste ställa. Piratpartiet har sedan starten 2006 fokuserat på integritet, kultur och kunskap, men arbetar nu med att bredda sin politiska plattform inför valåret 2014.

I Europaparlamentsvalet 2009 fick Piratpartiet 7,1% av rösterna, vilket gavpartiet två parlamentsplatser. Piratpartiet har också många systerpartier i andra europeiska länder, vissa av dem med folkvalda representanter på lokal och regional nivå.