Naturskyddsföreningen

SNF anmäler barnvårdsprodukter för falsk marknadsföring

Pressmeddelande   •   Okt 08, 2004 10:30 CEST

Hygienprodukter för barn som innehåller allergiframkallande ämnen ska inte få marknadsföras som skonsamma och milda. Det menar Svenska Naturskyddsföreningen som nu KO-anmäler tre barnvårdsprodukter för vilseledande marknadsföring.

Svenska Naturskyddsföreningen anmäler AB Gunry, SCA Hygiene Products AB och Beiersdorf, till konsumentombudsmannen för att ha använt vilseledande reklam.

AB Gunry skriver på förpackningen till Mjukt & Skönt Baby Lotion att produkten är ”speciellt framtagen för att passa små barns ömtåliga hud”. SCA Hygiene Products AB beskriver sitt balsamspray Natusan Kids Balsam Spray som ”Dokumenterat Mild”. Beiersdorf använder formuleringar som ”extra mild and caring” och ”extra milda ingredienser” på sin produkt Nivea Bath Care Shampoo & Shower for Kids. Alla tre produkterna innehåller dokumenterat allergiframkallande kemikalier.

- Det är allvarligt att företag vilseleder konsumenter på det här sättet, säger Mikael Karlsson, ordförande i SNF. Företagen försöker ju få konsumenterna att tro att deras produkter är särskilt skonsamma för barn trots att de innehåller allergiframkallande ämnen.

Konsumentminister Ann-Christin Nykvist har sagt att dagens lagstiftning förbjuder vilseledande marknadsföring av barnvårdsprodukter och därför inte behöver ses över.

- Vi hoppas att Ann-Christin Nykvist har rätt, säger Mikael Karlsson. Om lagstiftningen fungerar borde det rimligen innebära att KO ingriper mot företagen. Det skulle ge företagen en viktig signal men det bästa vore att regeringen förbjöd allergiframkallande ämnen i produkter för barn.