Amledo & Co

Snickarelever på praktik i Tyskland

Pressmeddelande   •   Sep 10, 2010 13:08 CEST

Tre elever från Palmcrantzskolan åker på lördag till Tyskland för att praktisera finsnickeri under tre veckor. Eleverna som åker är Jorvin Andersen från Östavall, Johan Jacobsson från Östersund och Pär Carlsson från Fåker. Resan går till Gera 6 mil söder om Leipzig. Där möts de av hantverkskammaren i Gera som har tre anläggningar för yrkesutbildning och teknik. De har team på avdelningen för hantverkare, som stöder praktikanter när de söker utbildning i ett främmande land

- Vi fick möjligheten att skicka elever på utlandspraktik via Trä och möbelföretagen. Jag räknar med att eleverna ska växa märkbart efter en sådan här upplevelse. Allt är inte som hemma, så de får en annan världsuppfattning och de lär sig klara sig själva. Efter att praktiken är genomförd får eleverna också ett intyg på sin utlandspraktik, som är bra att ha när de sedan ska söka arbete, berättar Jan Andersson, lärare.   Utlandspraktiken får finansiellt stöd av Leonardo da Vinci, som är EU:s program för yrkesutbildning.

Kontakt:

Jan Andersson Yrkeslärare, Jämtlandsgymnasieförbund Palmcrantz, Hantverksprogrammet inriktning finsnickare, Institutionen för Trä & Design. Tfn 063-14 35 69 E-post jan.andersson@zonline.jamtland.se

Patrick Ärlemalm, Korrdinator för EU-prakik, Amledo & Co, Box 46, 17721 Järfälla, tfn 08-58081309, e-post patrick.arlemalm@amledo.com, www.amledo.com

Projektet har fått stöd från EU:s program för yrkesutbildningar och projektets leds av konsultföretaget Amledo & Co som svarar på frågor från skolor och företag.  De hjälper även till med ansökningar av projektmedel.